När den amerikanska jätten Amazon lanserade på den svenska marknaden i slutet av 2020 var kritiken massiv. Bland annat för att sajten var dåligt översatt till svenska, men också för att deras kända premium-tjänst Prime inte fanns med vid lanseringen.
Nu är det dags även för den svenska marknaden att få ta del av tjänsten.
Amazon Prime är kortfattat ett medlemskap som ger användare gratis frakt och snabba leveranser, samt även tillgång till en mängd andra tjänster kopplade till Amazons värld som exempelvis Amazon Prime Video.
“Vi är oerhört glada över att svenska kunder nu kan sälla sig till de redan 200 miljoner medlemmar världen över som redan tar del av fördelarna med Prime. Med lanseringen av Amazon Prime vill vi förenkla livet för svenska kunder”, säger Jamil Ghani, vice president på Amazon Prime.
Det brukar också beskrivas som ett hot mot andra e-handlare: när du väl är en del av Amazon Prime-världen så blir du mer benägen att köpa varor därifrån, eftersom du då betalar en månadskostnad för att få just gratis frakter med mera.
“Det har gått nästan ett år sedan vi lanserade Amazon i Sverige och vi är väldigt glada över mottagandet av våra svenska kunder", säger Gulfem Toygar, Sverigechef för Amazon.