Sök ikon

Klarna vill bli schysstare än konkurrenterna – skrotar eviga krediter

Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna. Foto: Press

Klarna skruvar på sin affärsmodell i Norden och gör om flera av bolagets produkter.

Främst handlar det om att alla lån ska få ett slutdatum. Det övergripande målet är “hållbara krediter”.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Det är i en stor intervju med Svenska Dagbladet Näringsliv som Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski berättar om bolagets nya inriktning. Han skjuter in sig på att banker och handlare “tjänar enorma pengar” på att konsumenterna lånar till för höga kostnader när de konsumerar.

“Vi väljer att gå i bräschen för att förändra detta. Krediter måste vara hållbara, rätt prissatta och funka för konsumenten. Nu tar vi bort de sista delarna hos oss som vi tycker inte borde finnas”, säger Klarnas vd i intervjun som publicerades i helgen.

Konkret handlar det om flera förändringar i Klarnas upplägg i Sverige. Den största förändringen är att alla krediter ska ha ett förutbestämt slutdatum och därför tar bolaget bort det alternativ som kallas “delbetalningskonto”.

“Många kunder betalar dessa krediter under väldigt lång tid. Ibland betalar de till och med mer i räntor och avgifter än vad varan kostade. Det riskerar att bli en evighetskredit”, säger Sebastian Siemiatkowski till tidningen och han lägger till att förändringarna kommer att kosta bolaget “mycker pengar”.

Tar bort avgifter

Klarna tar även bort start- och administrationsavgifter för kunder som väljer att delbetala sina köp och betaltiden för fakturaalternativet kommer att öka till 30 dagar, upp från tidigare 14 dagar.

På måndagsmorgonen har bolaget skickat ett uppföljande pressmeddelande och där antyds att det kommer att komma fler förändringar.

“Vi har aldrig tidigare tagit ett så här stort enskilt kliv för att göra våra tjänster ännu bättre. Jag ser fram emot att kunna presentera ännu fler förbättringar de kommande månaderna, så att vi alltid erbjuder de mest hållbara och konsumentvänliga betalningstjänsterna”, säger David Fock, global produktchef på Klarna, i pressmeddelandet.

Förändringarna är en del av Klarnas försök att positionera bolaget som det hållbara alternativet bland de nu många bolagen som erbjuder liknande produkter. 

Sebastian Siemiatkowski attackerar de konkurrenter som till skillnad från Klarna får intäkter från blancolån och som därför kan prispressa på andra alternativ.

“Den svenska e-handeln och kreditinstituten sitter fast i en bubbla där konsumenten tar höga blancolån som gör att man kan erbjuda betalningar till för låga priser”, säger Sebastian Siemiatkowski till Svenska Dagbladet Näringsliv. 

Läs mer