E-handeln fick en rejäl skjuts av pandemin och med den har bolagen som sköter leveranserna fått en riktig boom.
Riskkapitalet har öst pengar över uppstickare som Instabox, Airmee och Budbee. De sistnämnda var först ut när de i januari tog in över en halv miljard i riskkapital när AMF klev in som ny storägare.
Men hur går det egentligen för bolaget med färgglada budbilarna? Ganska bra, även om förlusterna fortfarande är stora. Förra året landade omsättningen på 404 miljoner kronor enligt årsredovisningen som Svenska Dagbladet tagit del av. Det är en ökning med nästan 200 procent mot året innan.
"Vi växer ännu snabbare än marknaden och skriver fler och fler avtal med e-handlare", säger vd:n Fredrik Hamilton till tidningen.
"Men det är också fler som väljer oss som alternativ hos våra befintliga e-handlare."
Han räknar med att bolaget växer ännu mer i år och spränger miljardgränsen i intäkter.
Förlusten växer också
Samtidigt stiger förlusten i bolaget också, från 66 miljoner back 2019 till 90 miljoner i förlust under 2020.
Bolaget har tidigare sagt att 2021 skulle kunna bli det första året då bolaget vänder till vinst. Den prognosen håller inte nu säger Fredrik Hamilton.
"Anledningen är att vi investerar på nya marknader. Men den relativa förlusten var avsevärt mycket bättre och vi kommer att fortsätta minska förlustprocenten även i år, säger han till Svenska Dagbladet.
Vi på Breakit har tidigare spekulerat i att Budbee skulle ta klivet in på börsen. Men det steget verkar ligga långt fram om man får tro Fredrik Hamilton.
"För att noteras ska bolaget växa mycket och vara lönsamt – och vi är ju inte lönsamma än. Jag är lite konservativ där", säger han.
Kinnevik och Fredrik Hamilton är de största ägarna i Budbee.