Det har tisslats och tasslats länge, men nu börjar projektet ta form på allvar. Pophouse, som ägs av Björn Ulvaeus och EQT-grundaren Conni Jonsson, kommer öppna sitt kulturcenter Space i den femte Hötorgsskrapan i centrala Stockholm den 27 november.
Hela sju våningar kommer att fyllas med gaming, musik, “content creation”, entreprenörer samt “co working”-platser.
Den mycket tidstypiska blandningen av verksamhet gav bränsle åt en mindre debatt på Breakits redaktion efter att pressmeddelandet landat i våra inkorgar på onsdagsmorgonen – är det för elakt och oseriöst att kalla projektet “vuxendagis för gamers och entreprenörer” som vi nyss gjorde i rubriken?
Juryn diskuterar fortfarande och under tiden kan vi konstatera att Pophouse satsning är desto mer seriös, omfattar många miljoner och verkar ha en ambition om att även vara samhällsnyttig.
“Gamers och influencers är en del av våra största industrier och kreativa näringar. Nu skapar vi ett eget ‘hus’ på sju våningar, i hjärtat av Stockholm, där den digitala generationen kan få utlopp för sin kreativitet och sitt spelintresse”, säger Per Sundin som är vd för Pophouse som startar Space i samarbete med bland andra Stockholms stad och AMF som äger det aktuella huset.
Digital kultur
Digital kultur är alltså den gemensamma nämnaren för verksamheten på de sju våningsplanen i skrapan.
“På våning 1-4 finns Space Community som utvecklats just för att entreprenörer, start-ups och växande företag ska kunna träffas och förverkliga sina idéer inom tech och digital kultur”, skriver Pophouse i ett pressmeddelande.
Knappt tre månader återstår innan portarna slås upp och nu går renoveringen av lokalerna in i den sista fasen.
Space ska öppna den 27 november - än är det en del kvar att renovera.
Space kommer även inhysa världens största gamingcenter med över 400 spelstationer. Dessa kommer man kunna tidsboka mot en kostnad via en app som ska släppas i samband med premiären.
“Längst ner i huset byggs norra Europas största permanenta e-sportarena med plats för 650 personer där det ska hållas e-sportturneringar, konserter, inspirationsföreläsningar samt tech-konferenser”, lyder den fortsatta beskrivningen från Pophouse.
Öppet varje dag
Space ska även innehålla Avicii Experience, som är en utställning om house-artisten, samt restaurang, café och barer. Space ska hålla öppet sju dagar i veckan.
I början av augusti blev det känt att Pophouse förvärvar Hannah Widells och Amanda Schulmans poddbolag Perfect Day. I samband med köpet la Per Sundin ut texten om hur Pophouse ska utvecklas och hur bolaget vill jobba med digitalt innehåll.
“Vi vill hitta outvecklade och undervärderade rättigheter, och inte bara i Sverige utan i Europa och resten av världen, som vi kan investera i och utveckla genom olika verktyg - där en ny publik får upp ögonen för något som de inte visste var bra”, sa Per Sundin till Breakit i början av augusti.
Så här kommer det så kallade kulturcentret (eller vuxendagiset om man så vill) att se ut:
Skyskrapan kommer bland annat innehålla caféer och restauranger.
Entrén till blivande kulturcentret Space.