Hållbarheten inom modeindustrin blir en allt viktigare (och hetare) fråga i takt med att fler konsumenter ställer krav på företagen. Många tunga e-handlare investerar i nya lösningar inom allt från tillverkning och frakt till satsningar på second hand och återvunnet material. Samtidigt väcks frågor om hur hållbara bolagen egentligen är – en diskussion som startupen Asket gärna involverar sig i.
Bolagets uttalade mål är att göra modeindustrin mer transparent och hållbar och de har bland annat gått upp i ringen mot klädjätten Nakd och anklagat dem för greenwashing.
Askets grundidé är att skapa hållbar tillverkning och som del i det satsar de på en permanent kollektion med ett mindre antal plagg som människor kan använda under en längre tid. Att spåra och mäta tillverkningen och dess påverkan på miljön är en viktig del av affärsmodellen.
Bakom bolaget, som grundades under 2015, står Jakob Nilsson, August Bard Bringéus och Jakob Dworsky.
Vänder till vinst
Nu avslöjar Askets nya bokslut hur det gick under förra året – där starten av pandemin var tuff och försäljningen låg 30 procent under budget det första kvartalet. I samband med detta sjösatte bolaget ett besparingsprogram, permitterade personal, ändrade inköpsplaneringen och drog ned på marknadsbudgeten.
Men trots den motiga starten ökade tillväxten och omsättningen steg i slutändan från 44 miljoner kronor till 65 miljoner kronor. Samtidigt vände bolaget från en förlust på 1,4 miljoner kronor till en vinst på 2,8 miljoner kronor.
Planen var dock ursprungligen att växa ännu mera, berättar Askets medgrundaren August Bard Bringéus.
“2020 var året vi skulle gasa på ordentligt en sista gång innan vi slår av på tillväxttakten och siktar på en mer försiktig tillväxt med mer fokus på finansiell hållbarhet”, säger han.
Trots att tillväxten mattades något sett till prognoserna så pekar August Bard Bringéus samtidigt på att bolaget har en styrka i att bara sälja online, samt att satsningen på en permanent kollektion gjort att de inte är känsliga för trender och säsonger och slipper tyngas av outnyttjade lager.
“Varit en fight”
Asket säljer nu till över 90 länder och de största marknaderna utgörs av Tyskland, USA och Sverige. Majoritetet av tillverkningen sker i europeiska fabriker och bolaget har upplevt problem under pandemin när många fabriker stundtals stängt ned, något som även gjort det svårare för företag som vill satsa på hållbar produktion.
“Vi ställer om all vår bomull till ekologisk certifierad bomull och det visade sig att många andra också vill göra det, så det har varit en fight samtidigt som många fabriker gått på knäna under ordertrycken. Det har nog varit svårt för de små företagen att bli prioriterade då fabrikerna ofta fokuserat på enstaka få stora ordrar”, säger August Bard Bringéus.
Asket arbetar kontinuerligt med att spåra och samla in data från sin leverantörer för att på sikt kunna tillsätta åtgärder för att kompensera sin påverkan.
“Hittills har vi beräknat påverkan för 8 av 35 plagg, men jobbar fortfarande på utvecklingen av våra mätmetoder. Utvecklingen av vårt egna verktyg för livscykelpåverkan har tyvärr blivit försenat på grund av nedskärningar hos vår partner”.
Satsar på fysiska butiker
I början av sommaren öppnade Asket sin första fysiska butik i Stockholms innerstad och planen är att slå upp fler butiker i europeiska nyckelstäder, men det blir aktuellt först under nästa år. Grundarna ser fördelar i att kunna erbjuda ett fysisk komplement till näthandeln och ser det mer som en marknadsföringskanal och mötesplats än en försäljningskanal i sig.
Målsättningen i år är att växa med ungefär 50 procent med bibehållen lönsamhet.
“Tillväxt för oss handlar om att få inflytande och kunna hjälpa att ställa om industrin”.