Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Tufft år för Indiska – har dragit åt svångremmen och bantat butiksnätet

Karin Lindahl, vd på Indiska. FOTO: Press

Indiska blickar framåt efter ett utmanande år.


Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Den svenska klädkedjan Indiska har 120 år på nacken – och fortsätter att utvecklas i takt med att tider och trender förändras. Sedan 2017 är det Karin Lindahl som sitter vid rodret både i form av ägandeskap och som vd för bolaget. Karin Lindahl tågade in och vände en förlust på 300 miljoner kronor till vinst – men utmaningarna var inte över där. För två-tre år sedan tappade Indiska fart igen till följd av att kunderna sinade i de fysiska butiker, produktionsstörningar och problem med e-handeln.

Sen kom pandemin med alla dess utmaningar och beskedet från Karin Lindahl var glasklart: “Konkurs är ett förbjudet ord på vårt kontor”, sa hon till Breakit våren 2020. 

Nu kan Breakit berätta hur det gick för Indiska under förra året. Omsättningen landade på 377 miljoner kronor med ett negativt resultat på 202 miljoner kronor. Det innebär att bolaget tappat fart jämfört med året innan, där bokslutet dock sträckte sig över 16 månader, och omsättningen uppgick 585 miljoner kronor med ett minusresultat på 277 miljoner kronor. 

Flera faktor har varit utmanande under åren, skriver bolaget i bokslutet. Indiska importerar varor från Indien och Kina där leveranserna varit försenade och fabriker stängde under pandemin vilket orsakar förseningar. 

Hårt slag mot fysisk handeln 

Indiska har även ett gediget butiksnät med nära 50 svenska butiker som sysselsätter runt 250 personer bara i Sverige. Trots att bolaget satsat hårt på sin e-handel blev  pandemin ofrånkomligen ett hårt slag mot den fysiska handeln. När det var som värst minskade besöken i butikerna med 60 procent. Efter sommaren började människor att återvända till butikerna, men därefter skärptes restriktionerna vilket återigen mattade av försäljningen. 

Under förra året stängde Indiska ned 20 fysiska butiker i Sverige och samtliga i Norge. 

“Den andra vågen slog ännu hårdare mot Indiska än vad den första vågen gjorde och fick även konsekvenser under första kvartalet 2021”, skriver Indiska i bokslutet. 

Det är oklart hur många butiker som stängde i Norge, men Finland och Norge utgör tillsammans runt 70 miljoner kronor av den totala omsättningen på 377 miljoner kronor. 

Vid slutet av förra året fanns bara 6 miljoner kvar i kassan. Indiska moderbolag har lämnat 142 miljoner kronor i aktieägartillskott och uppges vara beredd att tillföra mer vid behov. 

Ökar satsningen på e-handeln 

Samtidigt ökade den totala e-handeln med runt 55 procent och försäljningen genom Zalando har blivit en riktig succé som nästintill omsätter lika mycket som den egna e-handeln. Som följd av att det satsar Indiska nu på att etablera sig på fler plattformar. Bland de nya etableringarna finns den kinesiska plattformen T-mall och tyska Westwing. Det rör sig fortfarande om mindre volymer men Indiska, som nu finns i 24 länder, ser stor potential här. 

“Den starka tillväxten i e-handeln har fortsatt under våren 2021 och inte heller avtagit när butiksförsäljningen tagit fart”, skriver bolaget.

Indiska avslutar bokslutet med att slå fast att förutsättningarna för fortsatt drift är goda då omsättning och bruttovinst ökat samtidigt som kostnaderna fortsatt att minskat och beräknas att gå ned ytterligare. 

Ledningen vill dock inte sia i huruvida bolaget kan nåt ett positivt resultat i år eller inte. 

“I skrivande stund ser dock läget mycket lovande ut”. 

Läs mer