Det hela började egentligen som ett hobbyprojekt mellan tre barndomsvänner, med start på en liten gata i Hongkong. Vidar Sjöqvist, som pluggade där för fem år sedan, var ute på stan och hittade ett mobilskal i en butik. Han gillade känslan av att skalet kändes så tunt att det nästan inte märktes – och tog med sig inspirationen (och skalet) tillbaka till Sverige.
Väl hemma nappade vännerna Pontus Krusing och Max Andersson på idén om att starta ett eget bolag.
”Vi köpte våra första Iphones 2007 när de lanserades i USA, och var bland de första som hade en, och vi letade tidigt efter bra skal till Iphones”, berättar Pontus Krusing.
Tillsammans grundade de tre vännerna mobilskalbolaget Nudient som marknadsför sig med att erbjuda “det perfekta skalet”. De tunna, lätta och enfärgade skalen beskrivs som en kombination mellan urbana och minimalistiska influenser.
Ingen av grundarna hade drivit e-handel förr, men de kommer samtliga från bakgrunder som kompletterar varandra med en mix av affärsverksamhet, kreativitet, ekonomi och projektledning.
Och visst det gick undan i starten. Trion startade en hemsida, utvecklade, beställde produkter och kickade sedan igång bolaget med egna medel. Problemet var bara att lagret snart hade slukat alla deras pengar – och inget fanns kvar till marknadsföringen.
”Vi gjorde en snygg annons till Facebook och la 50 kronor på den. Som en skänk från ovan så handlade någon direkt på den annonsen och så fick vi hundra kronor tillbaka och höll sedan på så. Vi brukar säga att vi måste hitta den där personer som var vårt första proof of concept”, säger Pontus Krusing.
Siktar mot 100 miljoner
Det var ändå först 2019/2020 som bolaget gick från att vara ett hobbyprojekt till att grundarna började att satsa allt mer helhjärtat.
Under förra året landade omsättningen på 40 miljoner kronor med en vinst på nära 4 miljoner kronor och i år siktar de på att omsätta runt 100 miljoner kronor. Större delen av försäljningen utgörs idag av den egna e-handeln och skalen säljs även genom distributörer och återförsäljare på flera marknader.
Och ambitionerna är högt ställda – inom loppet av fem år ska bolaget spränga miljardvallen.
Och det är ingen nyhet att suget efter trendiga mobilskal är stort. Succébolaget Ideal of Sweden, som grundades i en källare i Norrköping och köptes upp av Altor, är ett exempel på en spelare som byggt en miljardindustri kring mobilskalen.
Tar in tunga investerare
Nudient har växt organiskt sedan starten, men valde nyligen att ta in ett gäng investerare i en nyemission på 13 miljoner kronor för att skala upp.
”Vi tänkte inte ta in finansiering under det här året, men när man blir kontaktad av ett antal sugna riskkapitalbolag börjar man att fundera om det inte är läge att ta in investerare”, säger Pontus Krusing.
Bland de nya ägarna märks tandborstkungen Noel Abdayem som byggt upp miljardbolaget Humble, Strongers grundare Juri Gendelman och Vois kommersiella chef Carl Vernersson.
Utöver pengar i kassan knyter Nudient med andra ord riktigt stark kompetens till sig.
“Bolaget har en bra grund för att skala upp under kommande år på ett aggressivt och lönsamt sätt. Jag ser fram emot att följa resan där Nudient tar en ledande position inom hållbara telefonskal och mobilaccessoarer”, säger Humbles Noel Abdayem.
Nudient har även rekryterat Andreas Hallin, som sitter i Filippa Ks ledningsgrupp, till global brand director,och Roger Kylberg, tidigare vd på Daniel Wellington, är rådgivare i bolaget.
Pengarna ska främst användas till att skala upp produkt och lager. Bolaget ska även öka satsningarna mot marknader som Tyskland, UK och Nederländerna .
“Vi finns redan etablerade i nästan alla europeiska länder men med investeringen får vi möjlighet att skala upp i våra viktigaste marknader genom högre lokal närvaro med lager och logistik”, säger Pontus Krusing.
Han lyfter även fram personalen, som ökat från tre grundare till 23 personer, som en viktig pusselbit när det kommer till att skala bolaget snabbt.
“Kina ligger så otroligt långt efter”
Nudient arbetar aktivt för att bli ett mer hållbara, men har liksom många andra bolag en bit kvar på vägen. I år är målet att minst 80 procent av alla produkter ska fraktas med andra alternativ än flyg. I dagsläget tillverkas produkterna i Kina men bolaget öppnar upp för att börja tillverka på hemmaplan i framtiden.
“Det är ett stort problem att produktionen i Kina ligger så otroligt långt efter i sina tankebanor kring hur man arbetar med hållbara material. Vi arbetar aktivt med våra leverantörer i Kina och till hösten kommer alla nya produkter vara gjorda av återvunnet material”, säger Pontus Krusing.