Har du hört talas om Tictac från Malmö? Inte? Då är du inte ensam och sannolikt inte heller verksam inom det som brukar kallas ed tech-sektorn. För Tictac är en av de ledande aktörerna i Norden i denna bransch.
Bolaget har under en lång tid växt med 20 procent per år och bröt ifjol ingeom 50-miljonersvallen. I år ser bolaget, som säljer olika plattformar och verktyg för digitala utbildningar eller kurser, ut att snurra omkring 65 miljoner.
“Plötsligt började investerare från alla håll att höra av sig. Man verkar hamna på investerares radar när man passerar 50 miljoner”, berättar Tictacs vd Carolina Faxe för Breakit.
Backas av Bridgepoint
Intresset från potentiella finansiärer sammanföll med att vd:n och storägaren Carolina Faxe och resten av ledningen ville expandera. Efter ha träffat ett 20-tal investerare föll valet på brittiska Bridgepoint som sedan tidigare har satsat pengar i bland andra Trustly och Vitamin Well.
“Men Bridgepoint var det kemi från dag ett. De har en internationell närvaro och deras erfarenheter kommer att hjälpa oss att ta oss till nästa nivå. Bridgepoint har ju gjort den här resan med tillväxtbolag tidigare”, säger Carolina Faxe.
Hur mycket Bridgepoint satsar vill parterna inte avslöja, men en normal investering för firman brukar ligger inom intervallet 50-200 miljoner kronor. En del av summan har gått till att köpa ut det Carolina Faxe kallar passiva delägare från den “brokiga ägarskaran”, och Bridgepoint kommer att äga cirka 60 procent av bolaget därefter (Carolina Faxe och övriga i ledningen den återstående delen).
Nu ska de satsa i Europa
Resten av kapitalet kommer att gå till den geografiska expansionen som bolaget nu ska inleda och som enligt planerna ska ske både organiskt och via förvärv. Fokus i den första fasen: norra Europa.
"Vi tittar på Benelux, Tyskland och UK. Jag tror jättemycket på Tyskland. Jag tror att våra produkter kommer passa riktigt bra där”, säger Carolina Faxe om det kommande äventyret.
De produkter hon talar om är olika digitala plattformar för att producera, administrera samt distribuera digitala utbildningar, däribland den egenutvecklade mjukvaran Go+. Kunderna betalar för att få tillgång till dessa verktyg och dessa återkommande intäktsströmmar står numera för merparten av de totala intäkterna.
“Vi lade om strategin 2017. Vi gick då från att vara ett contentbolag till att satsa på plattformarna och mjukvaran. Då kom 80 procent av intäkterna från utbildningsinnehåll och 20 procent från återkommande intäkter. Nu är det nästan tvärtom”, berättar Carolina Faxe.
Tog över bolaget för 12 år sen
Bolagets rötter sträcker sig till Karlskrona där bolaget grundades 1999. Tio år senare, när bolaget omsatte cirka 3 miljoner kronor, förvärvades bolaget av Carolina Faxe och hennes syster. Carolina hade då varit vd för internetresebyrån Travelstart. Efter flera år av brant tillväxt bestämde sig huvudägaren av resefirman att han ville sätta sig på vd-posten igen. Carolina Faxe fick maka på sig.
“Det kändes väldigt snopet. Det lärde mig att makten verkligen ligger hos ägaren. Då bestämde jag mig för att bygga ett eget bolag”, berättar hon som egentligen av en slump kom i kontakt med just Tictac.
“Det hade väl egentligen kunnat bli vad som helst, men mest sannolikt var ju att det skulle vara något digitalt. Jag verkligen älskar att bygga bolag”.