Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Lämnade toppjobb på betaljätten för att maxa dina returer med Turnr

Daniel Mattebo och Linus Robertsson.

En ny uppstickare vill rita om sättet vi returnerar paket – och gynna såväl butikerna som miljön på kuppen.

“Målsättningen är att finnas i hela Europa 2023”, säger Turns medgrundare Daniel Mattebo.


Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

E-handeln blir allt smidigare – men det är tyvärr inte alltid plagget passar sådär perfekt som vi tänkte oss när vi klickade hem det. Det går såklart bra att skicka tillbaka paketet, men processen kostar ofta pengar för e-handlaren (och ibland kunden) och leder dessutom till negativ påverkan på miljön. Breakit har tidigare kunnat avslöja att vissa returer åker hundratals mil ut i Europa innan de vänder åter till Sverige. 

Som led i detta är e-handlarna ständigt på jakt efter lösningar som kan minska andelen returer och därmed miljöpåverkan (utan att kosta dem själva för mycket). Nu har ett nytt bolag gett sig in i leken – Turnr som vill effektivisera och göra returer mer hållbara. 

Bakom bolaget står Daniel Mattebo och Linus Robertsson som träffades när de arbetade på betalbolaget Trustly. Här mötte de e-handlare som efterfrågade nya lösningar för returer och där och då väcktes idén om att starta ett eget bolag. 

Under förra året valde Daniel Mattebo, som var kommersiellt ansvarig för e-handel på Trustly, att lämna bolaget efter åtta år för att istället grunda Turnr tillsammans med Linus Robertsson. 

“Jag kom in som anställd nummer 20 och har sett Trustly växa vilket varit extremt lärorikt. Det var efterfrågan på Turnrs tjänst som gjorde att vi valde att säga upp oss för att satsa fullt ut på tjänsten”, berättar Daniel Mattebo. 

Styr om returflödet 

Turnr har utvecklat en lösning som bland annat gör att returer skickas direkt till nya kunder i närområdet istället för att åka långa sträckor tillbaka till lagret. 

Kunden returnerar varan genom att registrera den i Turnrs digitala returflöde, där de även kan beställa eller byta varor, och packar sedan ned returen och ställer den utanför dörren för upphämtning. I Stockholm är det Premo, som sköter leverans av tidningar, som hanterar paketen. Varan presenteras samtidigt på e-handlarens hemsida där den kommer upp som alternativ och säljs till rabatterat pris. 

“Plagget säljs direkt istället för när det gått out of fashion (blivit omodernt). Butiken sparar pengar, minskar miljöpåverkan och kunden får den produkt den önskar till rabatterat pris”, säger Daniel Mattebo.

Turnr har hittills tagit in runt 2 miljoner kronor från investerare som Modelio Equity. 

Under den här våren skedde ett pilotprojekt med en första större kund som därefter valt att signera ett avtal med Turnr. Testet, som baserade sig på nära 200 köp, visade bland annat att varorna i snitt returnerades och såldes igen inom två dagar, istället för det normala tidsspannet på 30-40 dagar, och att e-handlaren sparade nära 20.000 mil i transporter. 

Daniel Mattebo kan inte avslöja vem kunden är men den rör sig om en större noterad e-handlare. Utöver det har bolaget signat ytterligare två handlare och för dialoger med ett flertal.

Siktar mot Europa 

Turnr tjänar pengar på flera olika intäktsströmmar, exempelvis om den returnerade kunden direkt beställer en ny vara samt när den returnerade produkten säljs igen. De produkter som inte säljs skickas tillbaka till butikens lager. 

“Om du som kund har 1 miljon returer kan butiken tjäna runt 30 miljoner kronor samtidigt som vi tjänar pengar. Det är för att vi eliminerar alla hanteringskostnader och låter butiken sälja returen på ett fåtal sekunder istället för flertalet veckor samtidigt som vi minskar hela miljöpåverkan”. 

Turnr samarbetar även med Trustly och erbjuder kunden omedelbar utbetalning vid returer, istället för att vänta upp till 2 veckor, vilket även det genererar pengar i kassan. 

Nu, efter pilottester och utveckling, är Turnr redo att skala upp verksamheten. 

“Målsättningen är att finnas i hela Europa 2023”, säger Daniel Mattebo. 

Läs mer