Vi människor tenderar i regel att anstränga oss lite extra om löftet om en belöning hägrar vid målet. Det här har appen Stepler tagit fasta på och byggt sin affärsmodell kring att uppmuntra människor att röra sig – i utbyte mot produkter.
Genom samarbeten med partners som Nextory, Lyko och ICIW kan kunderna byta in sina poäng (ju fler steg desto mer poäng) i utbyte mot varor och erbjudanden i appen. Varumärkena får i sin tur synas i appen som nu samlar över en halv miljon registrerade användare i Sverige och Norge.
Bakom Stepler. som grundades under 2019, står Semir Hadiahmetagic, Niklas Frisk och Daniel Malmqvist.
Och investerarna har varit snabba med att hoppa på tåget. Bland ägarna hittar vi bland annat Prisjakt-grundaren Jonas Bonde, hälsoentreprenören Ola Lauritzson och inte minst Filip Tysander som grundat klocksuccén Daniel Wellington.
”Den väldiga tillväxten och på sättet Stepler gamifierar hälsa gör att min investering ligger lång. Det kommer att bli en spännande resa”, kommenterade Filip Tysander i slutet av förra året.
Tar in 10 miljoner
Nu fyller Stepler på kassan igen och tar in 10 miljoner kronor. Investerar gör de befintliga ägarna, som Filip Tysander, tillsammans med ett antal nya ängelinvesterare och Almi Invest.
Pengar ska användas till att utöka personalstyrkan samt en internationell lansering. Först ut är Tyskland, en marknad som lockar både sett till storlek och intresset för friluftsliv och rörelse.
Pandemin har varit gynnsam för Stepler, och medgrundaren Daniel Malmqvist räknar med att tillväxten kommer att hålla i sig även när världen blir lite mer normal.
“Juli och augusti har varit jättebra månader och vi ser ingen stagnering i användartillväxt. Vi vill göra det roligare att röra på sig och så länge vi fortsätter att utveckla produkter i den riktningen kommer vi att fortsätta växa”, säger Daniel Malmqvist.
Parallellt med det fortsätter utvecklingen av appen.
“Det här är fortfarande en tidig version av Stepler. Nu vill vi skala upp produktutvecklingsteamet och internationaliseringen, det är dit lejonparten av pengarna kommer att gå”.
Under 2019 omsatte bolaget runt 700.000 kronor och under förra året steg omsättningen till runt 2 miljoner kronor.
“För 2021 är det tvåsiffrigt som gäller, över 10 miljoner kronor”, säger Daniel Malmqvist.