Om du driver ett företag som importerar produkter från andra länder behöver du ofta betala dina tillverkare innan du själv säljer varorna. För nya och växande bolag kan det vara ett riktigt huvudbry att behöva betala innan pengarna kommer in. Kassaflödet är inte alltid jättestarkt, bankerna inte jättesugna på att öppna plånboken och höga räntor på lån utan säkerhet känns mindre lockande.
Det här vill svenska Treyd hjälpa till med genom att lägga ut pengarna för importen och låta bolagen betala när de sålt sina produkter – i utbyte mot en transaktionsavgift, såklart.
“Om importörer kan betala sina leverantörer efter att de sålt sina prylar, så finns det ingen gräns för hur fort de kan växa”, säger medgrundaren Peter Beckman.
Peter Beckman har själv en lång erfarenhet av internationell handel och investeringar och har grundat bolaget tillsammans med Sameh El Ansary, som har en bakgrund från bolag som Hive Streaming och Racefox.
I dagsläget arbetar Treyd med ett 30-tal tillväxtbolag som rör sig i spannet 10-200 miljoner kronor i omsättning. Treyd har utvecklat en automatiserad lösning som baserar sig på en algoritm för riskbedömning, vilket gör att varje enskilt bedömning går betydligt snabbare och billigare än om den skulle göras manuellt.
Bolaget räknar ut kundernas kreditutrymme, och låter dem ladda upp sina ordrar eller faktor, varpå Treyd betalar säljaren när varorna skeppas och även erbjuder kvalitetskontroll av varorna.
Tar in 15 miljoner kronor
Nu fyller bolaget på kassan med 15 miljoner kronor från investerare som J12 Ventures och Antler. Tjänsten vänder sig i dagsläget mot svenska bolag men framåt ligger fokus på expansion mot Europa samt rekrytering. Många av kunderna är aktiva inom digitala branscher som design och teknik.
Treyd finansierar alltså andra bolags utgifter – och för att göra det behöver någon finansiera dem också. Lösningen har blivit att bland annat samarbeta med kreditmarknadsbolag samt partners som Savelend och Billecta.
“Vi har haft en orimlig efterfrågan och fått säga nej till alldeles för många kunder. I början var det svårt för oss att få tillgång till kredit, men nu har vi flera partnerskap med kreditmarknadsboalg och mycket större kapacitet”
Under förra året (Treyd lanserades under sommaren 2020) landade omsättningen på 8,6 miljoner kronor. Därefter har det gått snabbt och enbart juli månad landade omsättningen på 9 miljoner kronor i omsättning. Större delen av de intäkterna går fortsatt till partners, några hundratusen kronor i månaden blir kvar i den egna kassan, och bolaget räknar framåt med högre marginaler i takt med att volymerna ökar.
”Vi klarar inte att skala hur snabbt som helst, men minst tiodubbling i årstakt. Vi kommer också att börja hjälpa allt större kunder vilket kommer att driva mycket tillväxt”, säger Peter Beckman.
"Resan inte alltid spikrak"
Det finns naturligtvis en viss risk i affärsmodellen för båda parter, och om bolagen börjar att släpa efter med återbetalningarna tillkommer ränta. På senare tid, när det varit stökigt med leveransen till följd av pandemin och stoppet i Suezkanalen, har Treyd förlängt kundernas betaltider så de hinner sälja sina varor.
“I slutändan måste man naturligtvis betala för de varor man köpt men hela idén med Treyd är att göra det enklare att växa och vi vet att den resan inte alltid är spikrak”, säger Peter Beckman.
Nu, ett år efter lansering, har plattformen finansierat transaktioner för 45 miljoner kronor och räknar med att spränga 100 miljoner innan årets slut.
”Det finns ingen direkt konkurrent på den svenska marknaden, men internationellt är det ett rätt hett område med kreditfinansieringar för snabbväxande bolag”.