Sök ikon

Mat på nätet tappar fart – butikerna växte snabbare än e-handeln

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel

E-handeln minskade under juli.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Vi handlar allt mer av våra dagligvaror via nätet och både jättar som Coop och Ica har sett ett uppsving på nätet under pandemin samtidigt som bland annat Mathem har ökat kraftigt. 

Men nu kommer ett trendbrott.

Enligt Dagligvaruindex från branschorganisation Svensk Dagligvaruhandel minskade e-handeln i juli med 3,5 procent jämfört med samma månad förra året.

”Det är första gången sedan Dagligvaruindex startade som försäljningsutvecklingen i butik var högre än e-handelsutvecklingen, och andra månaden i rad som försäljningen i fysisk butik uppvisar tillväxt”, skriver branschorganisationen i ett pressmeddelande.

Totalt steg försäljningen i index med 1,2 procent men det är alltså försäljningen i fysiska butiker som har lett den utvecklingen. Där ökade försäljningen med 1,4 procent.

”Bakgrunden till e-handelns negativa utveckling under juli är de extrema utvecklingstal som vi såg under månaden i fjol då e-handelsförsäljningen ökade med 165 procent”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

E-handeln står fortfarande för en väldigt blygsam del av den totala dagligvaruhandeln, närmare bestämt bara 3,6 procent. Att försäljningen i butikerna ökade tros bero på att många var kvar i Sverige under sommaren. Den ökande andelen vaccinerade gör också att allt fler kunder söker sig till butiker.

”Värt att notera är att prisutvecklingen på livsmedel var negativ under månaden, vilket drar ner tillväxten”, säger Karin Brynell.

Läs mer