Siri Vikman grundade hajpade klädmärket Aéryne som tvingades i konkurs i november 2019. Det efter att hon försökt ställa om bolaget till att producera kläder “on demand”, alltså efter kundernas begäran istället för att massproducera.
Med Noms, som hon grundat tillsammans med Rodrigo Gutierrez Benavente, fortsätter hon på samma tema, om än med en helt annan produkt.
Bolaget ska ta fram en helt ny infrastruktur för hur klädproduktion kan gå till.
Via en digital plattform får kunden göra sin beställning. Den går sedan till en “regionsanpassad förtillverkningsenhet”, det vill säga ett ställe där de olika delarna som krävs för att sätta samman plagget beskärs. Därifrån skickas de, ungefär som ett Ikea-kit, till en lokal skräddare (Noms kallar dem för mikrofabriker) i den region där kunden bor.
På så sätt hoppas Noms komma till bukt både med överproduktion, långa transporter, stora varulager och tveksamma arbetsförhållanden inom klädindustrin.
“Idag får kunden anpassa sig till låg kvalitet och likriktat utbud med passformer skapade för den stora massan. Med Noms adresserar vi både en planet, ett samhälle och en klädköpare som kräver förändring på alla plan”, skriver Siri Vikman i ett mejl till Breakit.
Ska gå lika fort som att e-handla
Hon menar att kunden på så sätt ska få ett högkvalitativt plagg skräddarsytt på ungefär samma tid som det tar att e-handla. Samtidigt minskar klimatpåverkan när produkterna sys upp hos lokala skräddare.
Bolaget har nu tagit in en såddrunda från textilkoncernen ACG. Pengarna ska användas till att ta fram den första nordiska förproduktionsenheten. Hur stor summa det rör sig om vill parterna inte gå ut med.
Hur kommer det sig att du satsar på det här?
“Hela teamet drivs av en ambition att skapa hållbar förändring genom teknologisk innovation, kombinerat med hantverksskicklighet. Förändring måste till omedelbart för att textilindustrin ska ha en chans att ställa om. Noms vill vara en ledande aktör i detta arbete”, skriver Siri Vikman.
Bolaget vill också arbeta för social hållbarhet genom att se till att alla i värdekedjan ska ha marknadsmässiga löner.
Modeindustrin är en av världens mest miljöförstörande industrier. Enligt Siri Vikman är det också svårt att mäta ett bolags enskilda klimatpåverkan eftersom värdekedjan är fragmenterad. Det är helt enkelt svårt att få korrekta utsläppsdata.
“Det är just därför som vi med Noms tar ett grepp om hela kedjan, från produktion till leverans. Vårt mål är att det ska vara tydligt och enkelt för kunden att se sin helhetspåverkan i realtid”, skriver hon.
Under årets tredje kvartal kommer en betaversion av produkten lanseras.