För tio år sedan startade systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman produktionsbolaget Perfect day media.
I sitt stall har de succépoddar som Fredagspodden, Alex & Sigge och Erik Nivas fotbollspodd When we were kings.
Nu säljer de hundra procent av bolaget till Pophouse som ägs av Björn Ulvaeus, EQT-grundaren Conni Jonsson och Universal Music.
Enligt Hannah Widell har bolaget blivit uppvaktade från flera spekulanter under åren. Men det var först nu som det kändes helt rätt.
“Man tittar alltid på vad som är det bästa för bolaget. Vi har länge känt att vi vill mycket mer med Perfect day, vi har till exempel haft stora planer på en utlandsexpansion. För att kunna genomföra allt vi vill så behövde vi mer muskler. Pophouse blev den perfekta matchen”, säger hon.
Några tuffa år
Resan med Perfect day har inte varit spikrak. För två år sedan gick bolaget genom en rejäl kris. Den slutade med att bolaget som under åren alltid gått med vinst gjorde en förlust på 42 miljoner kronor under 2019.
I korthet handlade det om att bolaget, bland annat med hjälp av riskkapital från Bonnier, gjorde en rad satsningar utanför poddbranschen. De satsade bland annat på en kedja med skönhetssalonger och egna klädmärket Daisy Grace.
Skönhetssalongerna slutade i en uppmärksammad konkurs, och dessutom hot om återkrav till konkursboet på miljonbelopp.
I sin podd Fredagspodden har Hannah Widell och Amanda Schulman beskrivit perioden som mycket tuff och något som slagit hårt mot dem även privat.
“Självklart är det så att man som serieentreprenör har toppar och dalar, det har varit två år där vi blivit testade på olika sätt. Men jag är jättestolt över mig, Amanda och resten av ledningen som har lett Perfect day genom det här. Vi har dessutom kommit stärkta ur pandemin”, säger Hannah Widell nu.
Tuffa förhandlingar
Någon prislapp på affären vill parterna inte gå ut med. Men enligt Hannah Widell har det varit tuffa förhandlingar.
“Det ska det vara vid så här stora affärer. Men jag är otroligt lycklig och nöjd, det känns fantastiskt faktiskt. Vi har jobbat hårt med Perfect day i tio år och hade aldrig sålt om vi inte hade hittat en perfekt partner. Framförallt ska det bli otroligt kul att fortsätta arbeta och se var vi kan ta det här”.
Planen är nu att “ta sig an ett antal nya marknader” i Europa.
“Vi ser att vi har en rad starka format upparbetade i Sverige och nu tittar vi på hur vi ska ta dem utomlands”, säger Hannah Widell.
Hittills har 2021 varit ett starkt år för Perfect day. Vid halvårsskiftet hade bolaget passerat hela förra årets intäkter, som landade på 44,4 miljoner kronor. Något som indikerar att omsättningen kan landa på närmare 100 miljoner kronor för helåret. Till skillnad från krisåret 2019 visade bolaget också upp en försiktig vinst förra året.
“Det har gått fantastiskt bra i år. Poddmarknaden i stort har gjort en otrolig tillväxt, och vi slår den”, säger Hannah Widell.