Sök ikon

Hannah och Amanda säljer Perfect Day Media – Björn Ulvaeus en av köparna

Björn Ulvaeus, Karolina Roslund, Amanda Schulman, Hannah Widell och Per Sundin. Foto: TT och Pierre Björk.

Hannah Widell och Amanda Schulman säljer sitt poddbolag – till Björn Ulvaeus Pop House Entertainment.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Hannah Widell och Amanda Schulman har drivit sitt poddbolag Perfect Day media i 10 år. De har haft stora framgångar med bland annat podden Alex & Sigge, fotbollspodden When we were kings och inte minst sin egen podd.

Nu säljer de sitt bolag till Pophouse Entertainment som ägs av Abba-legendaren Björn Ulvaeus och riskkapitalisten Conni Jonsson (grundare av EQT). Pophouse äger sedan tidigare bland annat Cirkus i Stockholm och Hasselbacken.

"Perfect Day har en enastående position på en marknad i exploderande tillväxt", säger Per Sundin, vd på Pophouse i ett pressmeddelande.

"De har testat sig fram till ett recept som verkligen fungerar för att generera nya lyssnarsuccéer och sedan kommersialisera dessa".

"Vi kunde inte ha hittat en bättre partner bland det stora antal intressenter som har visat intresse", säger Hannah Widell.

"Pophouse bidrar inte bara med kapital utan också med unik erfarenhet inom kreativitet, populärkultur, finans och management. Att ha med sig dem känns enormt inspirerande när vi nu ska skala upp verksamheten".

Både Hannah Widell och Amanda Schulman kommer fortsatt vara kvar i bolaget precis som den nuvarande vd:n Karolina Roslund. Affären innebär också att Perfect Day drar igång en större satsning mot nya marknader och ska utveckla nya genres och innehållsformat.

"Våra visioner handlar i grunden om att Perfect Day ska vara kreativt ledande och ett bolag som sätter innehållet i centrum", säger Amanda Schulman.

"Därför var det viktigt för oss att hitta en ägare som själva fullt ut förstår innehåll, och är lika engagerade i det som vi är".

En satsning på skönhetssalonger slutade 2019 i en uppmärksammad konkurs för ett bolag i koncernen men förra året vände det för Perfect day Media.

Omsättningen landade 2020 på 44,4 miljoner kronor med ett litet plusresultat. Det kan jämföras med en förlust på hela 42 miljoner året innan. 

Läs mer