Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Rapunzel of Sweden krympte och redovisade förlust – igen

Rapunzels vd Jenny Hansell. Foto: Press

Pandemin fortsätter att pressa löshårsbolaget Rapunzel. Omsättningen har nu sjunkit två år på raken och bolaget, som för några år sedan betraktades som en stor e-handelssuccé, måste fortsätta att spara.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

När Breakit för cirka ett år sedan pratade med Rapunzels vd Jenny Hansell, efter ett tufft 2019 och ett corona-präglat första halvår av 2020, uttryckte hon förhoppningar om en vändning.

Men årsredovisningen visar att omsättningen för Rapunzel-koncernen minskade till drygt 140 miljoner kronor under 2020, ned från 144 miljoner året innan. Under 2018 var motsvarande siffra lite mer än 149 miljoner kronor.

E-handelskanalen står för 84 procent av bolagets försäljning. Därutöver säljs bolagets hårförlängningsprodukter via bolagets fyra egna fysiska salonger och dessa har det extra tufft.

“Bokslutet för 2020 landade ungefär enligt våra förväntningar givet påverkan från Covid-19 under stora delar av året. Våra salonger har påverkats av Covid-19 vilket gjort att den totala försäljningen backat något under 2020 och under 2019 påverkades försäljningen av plattformsbyte”, säger bolagets finanschef Josefine Alm till Breakit.  

Pandemin jobbig – kunderna behöver inte göra sig fina

Hon pekar på att bolagets kunder i och med pandemin står över sociala sammankomster och resor. Därmed minskar behovet av att klä upp sig och göra sig extra fin, enligt Josefine Alm.

Enligt årsredovisning fortsatte påverkan från pandemin under inledningen under 2021, men bolagsledningen uppger för Breakit, utan att vilja specificera, att bolaget har kunnat visa tillväxt under 2021.  

Resultatet då? Det förbättrades något under 2020, men siffrorna var alltjämt illröda. Rörelseresultatet landade på -14,2 miljoner kronor under 2020 (-19,1 under 2021).

Hårförlängningsbolaget, som är döpt efter bröderna Grimms saga om flickan Rapunzel med sitt långa hår, förkortade personallistan under fjolåret – från 57 anställda till 51. Även under 2021 har bolaget haft foten på kostnadsbromsen, särskilt i salongsverksamheten. 

“För att motverka resultateffekten av detta försäljningstapp har bolaget under perioden genomfört permitteringar”, skriver bolaget i årsredovisningen för 2020 om händelser efter årets slut.

“För att ytterligare skydda bolagets resultat fortsätter bolaget med besparingsprogrammet som sjösattes 2020”, heter det vidare.

Förlusterna tär

Efter fem år av betydande förluster har bolagets balansräkning försvagats. Soliditeten (det egna kapitalet i förhållande till balansomslutningen) har minskat till strax under 7 procent. I slutet av 2016 låg denna på 44 procent. Bolagsledningen vill inte svara på frågor om tillståndet i balansräkningen och om det är dags att ta in nytt kapital från ägarna.

Rapunzel har cirka 20 ägare. Störst är riskkapitalbolaget Valedo (som även äger bland annat fikakedjan Joe & the Juice och klädmärket Oscar Jacobson) med 73 procent av aktierna.

Jenny Hansell blev vd för Rapunzel våren 2020 och hon hämtades då från H&M-koncernen där hon hade titeln affärsutvecklingschef (med ansvar för bland annat Afound).

Läs mer