Svenska Kavall, som rullade ut i början av sommaren, satsar på att leverera mat, dryck och andra förnödenheter inom Stockholms innerstad – på bara 10 minuter.
Kunderna klickar hem och beställer bland tusentals livsmedelsprodukter som sedan levereras med elsparkcyklar från så kallade dark stores, mindre lager som placerats strategiskt nära kunderna för att maxa snabba de snabba leveranserna.
Bakom Kavall står Robin Rendahl och Peter Simon.
“Vi vill ta en dominerande position i Norden och kommer expandera snabbt de kommande månaderna”, har Robin Rendahl sagt till Breakit.
LÄS OCKSÅ: Därför är den löjligt höga värderingen helt rätt
I början av sommaren kunde vi även avslöja att Kavall var på god väg att stänga en kapitalrunda på runt 50 miljoner kronor, där det nystartade bolaget uppgavs värderas till en kvarts miljard kronor.
Värderas till över en kvarts miljard
Nu står det klart att Kavall stängt kapitalrundan – mycket riktigt på 50 miljoner kronor – som leds av VNV Global, som även investerat i Voi och Avito. Satsar gör även Inbox Capital och en rad starka namn som Kry-grundaren Fredrik Jung-Abbot och Samir Bachkani som grundade Hungrig.se som sedan såldes till Foodora. Bolaget värderas till 285 miljoner kronor, efter investerat kapital, enligt uppgifter till Dagens Industri.
Pengarna ska gå till expansion samt rekryteringar.
Robin Rendahl säger att de ser fram emot att teama upp med en så stark grupp investerare för att driva marknaden för ultrasnabba livsmedelsleveranser.
“De bidrar både med värdefulla erfarenheter från andra framgångsrika scaleups och med väldigt starka finansiella muskler, något vi vet kommer vara avgörande i en sådan här kapitalintensiv bransch.” säger Robin Rendahl.
Stekhet sektor
Den här sektorn är stekhet och under de senaste månaderna har riskkapitalet flödat in i liknande konkurrenter. Turkiska Getir tog in 555 miljoner dollar i början av sommaren, till en värdering av 7,6 miljarder dollar, och även Berlin-baserade Flink tog in 240 miljoner dollar i en ny finansieringsrunda.
Per Brilioth, vd på VNV Global, kommenterar investeringen.
“Kavall har ett starkt och komplett grundarteam som från dag ett imponerat på oss med hur snabbt dom har gått från idé till fungerande tjänst. Om ytterligare 10 procent av mathandeln skulle flytta online motsvarar det en marknad på över 1 800 miljarder euro i Europa, så potentialen i affären är enorm”, säger Per Brilioth.