Det svenska sneakersmärket Axel Arigato har blivit en riktig stjärna på e-handelshimlen. Bolaget grundades i Göteborg för sju år sedan av Albin Johansson och Max Svärd och har därefter vuxit snabbt, med fokus på e-handel och närvaro i sociala medier.
I slutet av förra året fick investmentbolaget Eurazeo upp ögonen för Axel Arigato. De gick in som ny storägare med en investering på över en halv miljard kronor.
”Vi är väldigt stolta över företaget som vi har byggt såhär långt. Axel Arigato har etablerat en stark närvaro på premium-sneaker-marknaden och en stark kontakt med våra kunder”, kommenterade Albin Johansson och Max Svärdh då.
Fortsätter gasa
Och under pandemin har det tuffat på för Axel Arigato. Företaget ökade tillväxten rejält under förra året när omsättningen stack iväg från 177 miljoner kronor till 292 miljoner kronor. Det ser också betydligt bättre ut på resultatraden. En förlust på 1 miljon kronor föregående år vändes under 2020 till en vinst på 18 miljoner.
I bokslutet framgår det dock att pandemin de facto har haft en negativ inverkan på Axel Arigato, specifikt på de egna butikerna. Där har intäkterna fallit i takt med att färre människor har besökt fysisk handel.
Totalt rör det sig om ett försäljningstapp på runt 4,5 procent i butikerna, jämfört med 2019. Det är med andra ord e-handeln som är motorn i den snabba tillväxten.
Det danska dotterbolaget, som ingår i koncernen, pekas ut som ett sänke för resultatet då verksamheten nyligen startats och därmed dragits med uppstartsförluster.
“Även återförsäljare med fysiska butiker har påverkat försäljningen negativt, det vägs dock upp utav en stark utveckling av partners med större andel verksamhet online”, skriver bolaget.
Ska ta över världen
Europa är Axel Arigatos i särklass största marknad med en omsättning på över 200 miljoner kronor. Den svenska marknaden står för närmare 40 miljoner kronor i omsättning och resten av världen för runt 48 miljoner kronor.
I bokslutet är det tydligt att ledningen räknar med att snabbt skala upp till fler marknader – och här avslöjas den strategi som bolaget ska köra framöver.
Under de kommande åren ska fler butiker etableras och nätet av återförsäljare utökas i såväl USA som i Europa.
“Samtidigt sker investeringar i personal och marknadsföring för att driva tillväxt och etablera varumärket över hela världen”, skriver ledningen i bokslutet.
I år uppges tillväxten hittills vara mycket god och de egna butikerna ska ha återhämtat sig väl. Inför sommaren hade försäljningen på nätet fått ett rejält uppsving och visade “3-siffriga tillväxttal under årets första månader”.