Sök ikon

Deras affärsmodell pressas i krisen – så gick det för Ideal of Sweden 2020

Joachim Angleton och Filip Ummer.

Influencers, fysiska återförsäljare och trendiga event – de faktorer som bidragit till att bygga e-handelssuccén Ideal of Sweden flyger betydligt sämre under en pandemi.


Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Norrköpingsbolaget Ideal of Sweden har varit en av de klarast lysande stjärnorna på e-handelshimlen under de senaste åren. Grundarna Joachim Angleton och Filip Ummer började sin resa i ett garage, där de packade mobilskal, och har därefter byggt upp en framgångssaga som omsätter hundratals miljoner kronor. 

I dag kretsar en stor del av försäljningen fortfarande kring trendiga mobilskal, men utbudet har även utökats med produkter som accessoarer och väskor. Samarbeten med en stor mängd influencers och en stark närvaro i sociala medier har varit en nyckel bakom den snabba tillväxten. Och visst har det lönat sig – för två år sedan kunde grundarna casha in när det svenska riskkapitalbolaget Altor köpte upp 60 procent av Ideal of Sweden i en miljardaffär. 

Nu kan vi berätta hur det gick för Ideal of Sweden under förra året. Omsättningen steg från 664 miljoner kronor till 797 miljoner kronor, vilket dock är en bit från den miljard som bolaget siktade mot redan under 2019. 

Bolaget fortsätter att gå med vinst, men resultatet efter finansiella poster sjunker från 50 miljoner kronor till 14 miljoner kronor.  

Tyngs av pandemin 

Många e-handlare fått en rusch under pandemin – men Ideal of Sweden, som även säljer i fysisk butik, har inte gynnats. Bolaget är beroende av sina återförsäljare som finns i över 70 länder, varav många haft det tufft under pandemin.  

I bokslutet skriver Ideal of Sweden att de känner av pandemin även i år. 

“Först efter att restriktionerna tas bort eller minskas väsentligt bedöms Ideal of Swedens försäljning i denna kanal återgå till normalläge”, skriver bolaget. 

Samtidigt finns det ljusglimtar. 

Försäljningen på nätet ökade med över 30 procent förra året och fokus har legat på fortsatta satsningar på infrastruktur för e-handeln, produktutveckling och interna processer för att fortsätta gasa den globala expansionen när restriktionerna väl klingar av. 

Europa är fortsatt den absolut största marknaden som står för nära 760 miljoner kronor i omsättning. 

“Motgång utlöser frustration” 

Under förra våren berättade Ideal of Swedens vd och grundare Joachim Angleton om hur de tacklade krisen.  

”Motgång utlöser sådan jäkla frustration som kanaliseras till motivation för mig och vi ska se till att stå ännu bättre rustade för snabb expansion när vi har tagit oss igenom denna kris och dess efterverkningar”, sa han då. 

Nu, i början av sommaren, gav han oss en ny uppdatering. Fokus låg då på e-handlare som drabbats av krisen på den globala containermarknaden. Joachim Angelton berättade då att logistiksituationen totalt sett inte inneburit högre kostnader för bolaget. De har nästan helt slutat med dyr flygfrakt och jobbar nu nästan uteslutande med båt, samtidigt som bolaget redan tidigare satt på ett stort lager vilket varit gynnsamt. 

Men helt problemfritt har det inte varit. 

“Det blir lite förskjutningar av lanseringar av nya kollektioner och nya produkter. Ledtiderna blir längre och det ställer mycket högre krav på våra planering och framförhållning”, berättade Joachim Angelton.

Enligt Breakits e-handelsrapport äger Altor 58 procent av Ideal of Sweden, Eequity 17,5 procent och grundarna 21 procent genom gemensamt bolag.  

Läs mer