Entreprenören och youtubern Felix Kjellberg, mer känd som Pewdiepie, hade ett lukrativt år i fjol trots pandemin.
Av det färska bokslutet i influencerns ägarbolag Pewdie Holdings framgår att hans verksamhet gjorde en vinst på åtminstone 125 miljoner kronor under 2020. Det är cirka 1 miljon mer än i fjol.
Omsättningen 2020 landade på 172 miljoner i samma bolag, vilket skulle kunna tolkas som en nedgång från 207 miljoner året innan.
Det är dock svårt att göra jämförelser år för år, eftersom Pewdiepie kan ha andra bolag som inte redovisas i Pewdie Holdings-koncernens bokslut. Siffrorna för både omsättning och vinst kan alltså vara ännu högre.
Två egna klädmärken
Oavsett vad är förstås 125 miljoner i vinst ett galet bra resultat i ett bolag som i princip helt och hållet bygger på en enda innehållsskapare.
En intressant detalj i sammanhanget är också att Pewdie Holdings de senaste två åren har betalat nästan 60 miljoner kronor i svensk bolagsskatt.
Utöver reklam på Youtube-kanalen tjänar Pewdiepie bland annat pengar på sitt klädmärke Tsuki, som drivs tillsammans med hustrun Marzia Kjellberg.
Han ligger också bakom varumärket Based som säljer kläder för gamers.
Nära en halv miljard i tillgångar
Av bokslutet framgår också att Pewdiepie under 2020 startade bolag i både Hongkong och Japan.
Enligt årsredovisningen ska allt mer av verksamheten framöver drivas från Japan – medan allt mindre ska ske i Storbritannien.
Det ligger i linje med vad Pewdiepie tidigare berättat om på sin Youtube-kanal: Han och hustrun har för avsikt att flytta till Japan, eller åtminstone bo där stora delar av tiden. Fram tills nu har paret bott i Storbritannien.
Efter ännu ett år med skyhög vinst har Pewdiepie nu cirka 350 miljoner kronor i kassan i sitt holdingbolag. Dessutom har han cirka 100 miljoner kronor i så kallade kortfristiga placeringar, till exempel i värdepapper.