Musiktech-startupen Starmony grundades för två år sen av Jan Nordlund, Daniel Zangger Borch, och Mattias Sjölinder.
Jan Nordlund var under 1990-talet en av två medlemmar i Bass Nation som producerade en rad hits. Han har också varit med och startat musikrättighetsbolaget X5 Music som såldes till skivbolagsjätten Warner 2016, i en affär på hundratals miljoner kronor.
Bolaget har lockat investerare som Sophie Stenbeck, Sophia Bendz på Atomico och Soundtrack Your Brand-grundaren Andreas Liffgarden. Men de har länge varit hemlighetsfulla med vad de egentligen ska göra.
Fram tills nu.
I samband med att de tar in 30 miljoner kronor i en runda, där bland annat Brightly Ventures och Bonnier Ventures kommer in som nya ägare, berättar bolaget också mer om vad de ska göra.
”Vi siktar in oss på nästa generations artister – de som är kreativa på Tiktok och sjunger mot färdiga bakgrunder”, säger Jan Nordlund till DI Digital.
Ska gå att göra en låt på ett par sekunder
Tanken är att användaren ska kunna sjunga in en liten sångsnutt som appen sen analyserar med hjälp av AI och sen tar fram tre olika låtförslag som användare kan välja mellan.
Sedan byggs en (förhoppningsvis) hitlåt upp runt det som användaren väljer.
"Det tar några minuter, eller snarare några sekunder", säger Jan Nordlund till tidningen.
Inom kort kommer bolaget att släppa en mer utvecklad betaversion av sin app och släppa in fler användare som får testa. När lanseringen kan ske brett är ännu inte klart.
Bolaget hade under sitt första verksamhetsår, 2020, inga intäkter och gjorde en förlust på 4 miljoner kronor.