Sök ikon

Satsade tungt på Messenger och tog in 8 miljoner – förändringen tvingade Dialogtrail att tänka om

Nu har Dialogtrail byggt en ny tjänst som ska göra bolaget mindre beroende av Facebook.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Det svenska SaaS-bolaget Dialogtrail hade som plan att förändra hur företag kommunicerar med sina kunder. Planen var att skapa interaktiva konversationer i bland annat Facebook Messenger och för att förverkliga idén fyllde bolaget kassan med 8 miljoner kronor i början av året. Bland investerarna fanns Brightly Ventures, Chalmers Ventures och ett antal affärsänglar.

Men det uppstod ett stort problem. Under veckorna när rundan höll på att stängas tvingades Facebook plötsligt begränsa den produkt de satsat allt på att bygga sin idé kring. Ett tillfälligt hinder trodde grundarna, men när månaderna gick så visade det sig att den här öppningen verkade vara stängd för åtminstone en bra tid framöver.

Bråk mellan EU och Facebook sabbade allt

Bakgrunden till problemet är ett Facebook-bråk med EU, som alltså slutade i att grundarna tvingades tänka om helt. 

“Det som var vår killer feature var massutskick i Messenger. Lite som stora utskick via SMS. Det var den som flest kunder kom till oss för. Efter ett tag började en del kunder också att uttrycka sitt missnöje över att massutskicken inte var tillgängliga och pausa tjänsten”, säger Axel Hellström, medgrundare och vd på Dialogtrail.

“Vi insåg att vi var tvungna att ta ett omgrepp och accelerera utvecklingen av vår produkt. Vi har hela tiden haft en större vision för conversation commerce kan bli (handel genom dialog reds.anm.) och kände att vi kan inte hänga upp allt på en funktion i Facebook.”

Lösningen blev en vidareutveckling av bolagets tjänst som nu istället bygger på konversationsbaserade guider som exempelvis e-handlare kan använda sig av för att rekommendera produkter till kunden. 

"Vi är nördar"

Tjänsten fungerar genom att sajt-besökare får svara på frågor i något som liknar en faktiskt chatt, för att sedan matchas ihop med rätt produkt.

En funktion som just nu används av bland annat snabbväxande e-handeln Proteinbolaget.se. 

“Både jag och min medgrundare är nördar när det kommer till att validera ideér, vi gick verkligen tillbaka och försökte släppa alla förutfattade meningar vi hade om vad vi kunde göra. Vi började prata med kunder, kolla vår teknik och närliggande marknader. Vi insåg att vi behövde ta oss in på hemsidorna och började prata med alla handlare vi haft kontakt med innan”, säger Axel Hellström.

Nu hoppas de två grundarna ha hittat en platta att stå på där de inte blir beroende av en tredje part. Den ursprungliga chatt-produkten finns fortfarande med i bolagets planer och de har inte helt gett upp funktionen de hoppades erbjuda från början heller. 

“Det var definitivt en läxa. Det kommer många fördelar från att jobba med en stor aktör som Facebook, men det kommer också med risker. Vi trodde att vi skulle hinna bredda innan problemen blev så stora. Men som tur var hade vi förberett investerarna på vad som pågick, så de har utgjort ett enormt stöd under utmaningen.”

“Magkänslan säger att vi har hittat något som har potentialen att vara större. För nu sker magin i chatten och vår tjänst, förut skedde det i kanalen.”
Dialogtrail drog igång sin verksamhet 2020 och växte då sin omsättning med cirka 20 procent i månaden enligt Axel Hellström. Då landade omsättningen på omkring 0,5 miljoner första året.

Läs mer