Sök ikon

Kritik mot Revolution Race hållbarhetsarbete: ”Är inte perfekta”

De säljer friluftskläder för hundratals miljoner – och när bolaget nyligen tog klivet in på börsen blev grundarna miljardärer.

Men nu riktas kritik mot bristande insyn i Revolution Races hållbarhetsarbete.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

Det är sajten Arbetet som varit i kontakt med flera hållbarhetsexperter som riktar kritik mot en hållbarhetspresentation från det nyblivna börsbolaget.

Enligt kritikerna saknas bland annat detaljerade uppgifter om både klimatarbete och arbetsvillkor hos underleverantörer i exempelvis Kina och Vietnam.

”Det finns noll information om arbetsvillkor, löner, övertid och säkerhet för de kvinnor som jobbar i Kina och Vietnam”, säger Sasja Beslik, hållbarhetsexpert på banken J Safra Sarasin i Schweiz, som menar att rapporten inte adresserar de två viktigaste komponenterna, arbetsvillkor och klimatpåverkan.

Maria Sjödin, sakkunnig inom företag och mänskliga rättigheter på Fair Action, är inne på samma spår.

”Det är bra att Revolution Race har ambitioner att ta steg på hållbarhetsområdet, till exempel genom att sälja vad de menar är slitstarka plagg som håller länge. Men att hävda att de redan idag arbetar med så kallad slow fashion är verkligen att slå sig för bröstet och få kunderna att tro att de kommit väldigt långt och har en helt hållbar affärsmodell", säger hon till Arbetet.

Grundaren svarar på kritiken

Niclas Nyrensten, som tillsammans med Pernilla Nyrensten grundade bolaget 2014, säger till Arbetet att bolaget genomför oberoende granskningar, som inkluderar både hälsa- och säkerhetsaspekter samt arbetstider och lönenivåer.

”Vi är transparenta gällande hur många av våra underleverantörer som nyligen har granskats samt vilka revisionsresultaten är. Det största problemet var övertid, vilket vi försöker förbättra genom att lägga våra ordnar utanför högsäsong. ”

”Vi är inte perfekta, men jobbar konstant på att bli bättre.”

Revolution Race skriver i sin rapport att de under 2019 och 2020 samarbetade med 23 leverantörer. 96 procent av dessa ska ha undertecknat företagets uppförandekod, enligt bolaget.

I oktober släpper Revolution race sin första hållbarhetsrapport som noterat bolag.

LÄS OCKSÅ: Är Revolutionrace kejsarens nya kläder – värderingen väcker frågor

Läs mer