Influencerbranschen, där profiler på sociala medier samarbetar med varumärken som vill nå ut, har varit under ständig förändring de senaste åren. Medan vissa företag föredrar att jobba med större, kända influencers väljer andra att förlita sig på så kallade mikro-influencers, som är mer nischade profiler med färre (men ofta engagerade) följare.
Det svenska bolaget Cure Media var tidiga på bollen och började bygga upp sitt egna influencernätverk under 2014. De har lagt mycket kraft på att bygga en egen datadriven plattform som ska ge kunderna de bästa matchningarna baserat på stora mängder data från tusentals influencers.
Cure arbetar idag med större profiler som Hanna Friberg och Helen Torsgården samt mängder av mikro-influencers.
“Givet förutsättningarna ett bra år”.
Under förra året steg bolagets omsättning från 50 miljoner kronor till 63 miljoner kronor medan vinsten ökade från 6,5 till 9 miljoner kronor. Omsättningen är dock något lägre än den prognos på runt 70 miljoner kronor för 2020 som Cure tidigare räknat med.
“Givet förutsättningarna blev det ett bra år. Vi hade naturligtvis högre mål när vi gick in i året och växte med över 50 procent i Q1. Sedan tappade vi fart i Q2 när pandemin slog till och efter sommar sänkte vi omsättningsmålet till 60 miljoner kronor”, säger Cures vd och medgrundare Sam Foroozesh.
Cure arbetar primärt med digitala bolag som driver någon form av försäljning på nätet, som Ellos, Readly och Apotek Hjärtat, en nisch som ändå gått starkt under pandemin. Samtidigt drog flera annonsörer och kunder i handbromsen i starten av pandemin vilket såklart påverkat Cures affärer.
Sam Foroozesh säger att bolaget fokuserat på de faktorer som de faktiskt haft möjlighet att påverka.
“Vi tittade på kunddatan i vår plattform och jämförde de första kvartalen 2020. Vi kunde se att Q2, trots att kunderna spenderade mindre pengar, genererade högre ROI (avkastning på investeringar). Då förstod vi att det såg okej ut och vi kunde känna oss lugna inför hösten”, berättar Sam Foroozesh.
Taktar 100 miljoner kronor
Bolaget har inte behövt varsla bland personalen på 35 personer och står nu redo att rekrytera fler kollegor. Cure har idag kontor i Stockholm, Berlin och London som tillsammans riktar fokus mot ett 10-tal huvudmarknader. Även om pandemin varit tuff har den även lett till att användandet av sociala medier ökat, vilket på sikt gynnar influencers och Cure.
Sam Foroozesh säger att de redan taktar en bra bit över 100 miljoner på årsbasis.
“Det är superroligt och vi växer både inom Norden och Europa och vi ser också att det vi gör genererar fin tillväxt för våra kunder”.
Cures plattform är till stora delar självgående och kräver inte så mycket handpåläggning vilket gör att den kan hitta och hantera tusentals influencers åt kunder på flera marknader samtidigt och sköta såväl utbetalningar som analyser.
“Själva guldet är att vi gjort det här sedan 2014 och samlat väldigt mycket data på influencers. Vi vet hur en viss influencer presterar för vissa typer av annonsörer, varpå systemet kan rekommendera dig influencers som presterat väl för liknande bolag och målgrupp”, säger Sam Foroozesh.
Cure representerar ingen specifik influencer utan kan arbeta med alla. De fokuserar dock på influencers som når de målgrupper som många av deras kunder vill nå, vilket är kvinnor i 25-60 årsåldern.
Riskkapitalet knackar på dörren
Cure har växt helt organiskt sedan starten och inte tagit in något riskkapital.
Sam Foroozesh stänger inga dörrar men poängterar att det isåfall inte handlar om pengar utan snarare att få in strategiskt kompetens för att stärka bolaget på den europeiska marknaden.
“Vi har en bra kassa som vi kan växa med och göra de investeringar vi behöver. Vi är i en het bransch och det går bra för bolaget så det knackas såklart på dörren”.