I dag släppte Klarna nyheten om att de lanserar en prisjämförelsetjänst. Det innebär kortfattat en deal med Google där Klarna blir en länk mellan sökmotorn och e-handlare. Handlaren får på det här sättet en ökad möjlighet att synas på Google genom att köpa annonsutrymme via Klarna.
Klarnas marknadsföringschef David Sandström säger att den nya produkten gör att handlarna kan lista sina Google product listing ads mer effektivt.
“Det här innebär rent konkret att handlare både billigare och mer effektivt kan öka mängden kunder de når och konvertera relevant trafik från konsumenter som söker efter produkter de vill köpa, och på så sätt maximera säljarnas avkastning på annonskostnaderna”, säger David Sandström.
Klarna blir konkurrent till Pricerunner
Det låter onekligen som något som skulle kunna hota jämförelsetjänster som Pricerunner och Prisjakt. Pricerunners vd Nicklas Storåkers verkar dock ta det hela med ro och säger att Klarnas drag var ganska väntat, och hänvisar till att de slukade en mindre annonsförmedlare i slutet av förra året. De köpte då upp svenska Search Engine Marketing Sweden som hjälpt e-handlare att annonsera mer effektivt på Google Shopping.
Nicklas Storåkers uppger sig inte se någon större hotbild i Klarnas nya drag, och menar att det är en helt annan tjänst än Pricerunners lösning.
”Vare sig Pricerunner eller någon annan seriös shopping-jämförelsetjänst i Europa deltar i Google shoppings nätverk Google CSS av det enda skälet att den enda som gynnas av det är Google och deras fortsatta marknadsmissbruk”, säger Nicklas Storåkers.
Nicklas Storåkers säger att Klarna nu sållar sig till de 300-400 aktörerna i branschen som satsar på”fejk shopping-jämförelsetjänster” som tillhandahåller data till Google shopping.
”Vi gör inte det här eftersom all trafik bara gynnar Google shopping som tar mer än 90 procent av förtjänsten. Det är en annan typ av tjänst”.
Så vad är uppsidan för Klarna då?
”Det får du prata med dem om”.
Det här måste ändå hota eller åtminstone utmana er?
”Vi känner oss väldigt trygga med den tjänst vi har och vet att det är svårt att utmana den, så jag ser det inte så. Det är väl kul att det händer saker”.
Nicklas Storåkers är van att gå i bräschen mot jätten Google och har tidigare involverat sig i olika upprop för att få EU att granska sökjättens marknadsdominans.