Den som besöker betaljätten Klarnas app idag inser snabbt att bolaget inte längre bara satsar på att erbjuda betallösningar och fakturatjänster. Istället möts användarna av rabatter, inspiration för shoppingen och möjligheter att surfa runt på butiker. Fintech-bolaget har också satsat på live-shopping – något som har beskrivits som en nyckel i satsningen mot USA.
Nu fortsätter Klarna sin satsning mot e-handeln genom att lansera en egen prisjämförelsetjänst. Något som de kallar för Klarna comparison shopping service, eller en CSS-tjänst som det också kallas.
“Vi är otroligt glada över att lansera Klarna Comparison Shopping Service idag. Med den nya produkten möjliggör vi för handlare att lista sina Google product listing ads mer effektivt. Det här innebär rent konkret att handlare både billigare och mer effektivt kan öka mängden kunder de når och konvertera relevant trafik från konsumenter som söker efter produkter de vill köpa, och på så sätt maximera säljarnas avkastning på annonskostnaderna”, säger Klarnas marknadsföringschef David Sandström i ett pressmeddelande.
Det är Google som har skapat CSS-programmet och tillåter olika partners att bli länken mellan Google och säljaren. Det är alltså där som Klarna går in och blir en aktör som låter olika e-handlare att hitta det billigaste priset på en produkt.
Tjänsten finns tillgänglig på 21 marknader i Europa.
Den stora grejen här är alltså Klarna kommer att erbjuda sina handlare möjligheten att synas på Google, samtidigt som de lyfter fram att man tar en platt månadsavgift för tjänsten. Något som enligt Klarna ska vara upp till 20 procent billigare i kostnad per click än om säljaren gått direkt till Google själva.
I satsningen ingår också att Klarna lanserar en egen sajt där man kan jämföra priser mellan produkter.
Det här innebär att Klarna nu konkurrerar med aktörer som Pricerunner och Prisjakt genom att jämföra priser mellan olika e-handlare som kunderna kan hitta.