Reklam når oss på alla håll, på stan, i tunnelbanan, på tv och när vi stirrar ner i mobilen. Men fram tills nu har faktiskt vattnet varit en av få reklamfria zoner. Det vill bolaget Billboat förändra och lanserar i dag sin 100 kvadratmeter stora skärm som ska köras runt i Stockholm innerstad.
“Konceptet med reklam på vatten som resulterat i Billboat kommer från inspiration jag samlat på mig under alla år jag arbetat med marina projekt”, säger Max Bjurström, grundare och vd för bolaget i ett pressmeddelande.
“Regelverket är snårigt men vi har tagit fram vår eldrivna enhet utifrån konstens alla regler.”
Viktigt att sticka ut
Satsningen skulle ha lanserats redan förra sommaren men bolaget drog i handbromsen i samband med corona. Men idag rullas alltså den eldrivna pråmen ut.
“Bra marknadsföring är att sticka ut, och vi kan nu erbjuda våra kunder den största, och kanske enda reklamytan på vatten”; säger Daniel Redgert, PR-profil och vd för PR-byrån Redgert Comms, men också delägare i Billboat.
"Det är kul att se det enorma intresse vi haft bland marknadschefer på företag som vill synas, men vi vill samtidigt förenkla även för mediebyråer att enkelt kunna addera Billboat i medieplanen för sina kunder. Lyckas vi med det är modellen enkel att skala upp globalt, vi måste bara bygga fler enheter”.
Bland kunderna finns redan nu Axfood-ägda Eldorado, Bianca Ingrossos Caia Cosmetics och Budbee.
Förutom att visa upp kundernas budskap ska även pråmen hjälpa till att städa vattnet. Genom en håvmekanism kommer skräp att samlas upp från vattnet under rutten. Båten drivs bland annat av återvunna Tesla-batterier.