Sök ikon

Klarna större än Ericsson – tar in över 5 miljarder från Softbank

Börje Ekholm, Ericsson, Fredrik Vang-Jensen, Nordea och Helmersson, H&M bakom Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Foto: Press.

Värdet fortsätter att rusa på svenska betaljätten Klarna.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

På torsdagseftermiddagen blev det klart att betalbolaget Klarna stänger ännu en nyemission. Denna gång får bolaget in 639 miljoner dollar eller motsvarande 5,3 miljarder kronor. 

Största investerare är japanska Softbank som grundats av Masayoshi Son och som är en av världens rikaste med en förmögenhet på 29 miljarder dollar. 

Övriga investerare i nyemissionen är de tidigare ägarna Adit Ventures, Honeycomb Asset Management och WestCap Group.

I ett pressmeddelande berättar Klarna att pengarna ska användas till fortsatt internationell expansion. Klarna uppger också att bolaget värderas till 45,6 miljarder dollar, motsvarande drygt 377 miljarder kronor i transaktionen.

Värdet rusar

Det innebär ett värderingslyft på hela 47 procent bara sedan i mars då Klarna gjorde sin senaste nyemission. Under samma period har Stockholmsbörsen gått upp med runt 13 procent.

Klarna flyttar också fram sina positioner i kampen om vilket svenskt bolag som är värt mest. Bolaget passerar i och med den nya värderingen precis Spotify som är noterat i New York och har ett börsvärde på 45 miljarder dollar.

På Stockholmsbörsen skulle Klarna i dag vara det femte högst värderade bolaget. Före Ericsson (360 miljarder kronor) och H&M (342 miljarder kronor) men fortfarande snäppet efter Nordea (378 miljarder kronor).

Börsen nästa

Allt tyder på att Klarna kommer noteras på börsen senaste under nästa år. 

I en kommentar säger Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski:

“Klarnas mer transparenta och lätthanterliga alternativ är i samklang med vad konsumenter i hela världen föredrar och det driver global tillväxt. Jag är mycket stolt över de investerare som stödjer Klarnas ambition att utmana dessa omoderna modeller (traditionella kreditalternativ; red:s anmärkning) för att utrusta konsumenten med schyssta, transparenta och lämpliga produkter som hjälp vid bankärenden, shopping och vardagsbetalningar”

Läs mer