Patrik Hedelin är medgrundare av riskkapitalbolaget Eequity, som har investerat i en rad svenska e-handelsraketer.
Han var också medgrundare till ett av it-yrans mest omskrivna bolag, Boo.com.
Han är en av dem som reagerat på Breakits artikel om femwashing, där manliga ägare använder feministiska budskap för att sälja produkter till kvinnor.
“I alla bolag som vi investerar i är det viktigt att bygga ett varumärke som kunderna känner igen sig i och med kärnvärden som kunderna tycker om, och det med full transperens. Det måste vara äkta, genuint och på riktigt”, säger han utan att specifikt vilja kommentera de bolag som Breakit tar upp i artikeln.
Däremot lyfter han gärna upp egna portföljbolag som Sweef, Aim’n och PS of Sweden.
“Svårt med trovärdigheten”
Aim’n, som grundats av Tekla Acs och Helene Van, säljer precis som Stronger träningskläder riktade mot kvinnor med peppiga budskap.
“Ingen av Aimn’s grundare är födda i Sverige vilket gör att de från barnsben känt ett utanförskap. Det gör att de har en väldigt inkluderande strategi i allt de gör. Jag tror att det är lättare för dem att driva den strategin eftersom de själva har den erfarenheten”, säger han.
Tror du på samma sätt att det är svårare för män att driva ett bolag med budskap om jämställdhet?
“Ja, det tror jag. När vi pratar om kvinnors självförverkligande är det svårt att med trovärdighet jobba med det som man. Det har till exempel funnits svenska underklädesbolag som säljer underkläder till kvinnor, och som tidigare enbart haft män i ledning och styrelse”, säger han.
Så ska kvinnor få mer investeringar
För att fler kvinnor ska få investeringar tror Patrik Hedelin att det är viktigt med mångfald i investeringsteamet.
Han berättar att två av Eequitys kvinnliga investerare nyligen var med vid en fotografering tillsammans med ett bolag som de hade investerat i. Efter ett tag frågade fotografen när investerarna skulle komma, eftersom han var så inställd på att det var män.
Men mångfald är inte bara ett självändamål enligt Patrik Hedelin, utan det är också bra för affärerna.
“Det rimmar med våra värderingar, men vi hade också tjänat mindre pengar om vi inte jobbat med det. Män och kvinnor tenderar att hitta olika typer av bolag”, säger han.
Hur mycket kollar ni på hur ägandet är fördelat i bolagen innan ni investerar?
“Det viktiga för oss är att entreprenörerna själva har en stor ägarandel. Oavsett om det är män eller kvinnor. Själva tar vi en minoritetspost. Det ska finnas få passiva externa ägare. Vi skulle inte gilla om en kvinnlig entreprenör hade en liten andel och det sedan satt massa passiva män på aktier. Könsfrågan är inte så viktig så länge entreprenören själv äger mycket”, säger han.