Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Eequity-grundarna satsar på Boxbollen: ”Dags att skala bolaget på riktigt”

De växte 500 procent förra året – nu är grundarna redo att satsa fullt ut på Boxbollen.

Och nu får de uppbackning av Eequity-grundarna Patrik Hedelin och Magnus Wiberg.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Startupen Boxbollen är träningsleksaken som blev en något oväntad succé för grundarduon bakom bolaget. Genom ett stort genomslag i sociala medier blev försäljningen långt mycket högre än vad bröderna Jacob och Victor Eriksson först hade vågat hoppas på. Under sitt första år omsatte bolaget 2,7 miljoner kronor med närmare 1 miljon i vinst.

Själva produkten är en boll som med ett snöre fästs vid pannan. Du ska sen boxa bollen fram och tillbaka samtidigt som en app håller räkningen på hur många gånger du lyckas. Sedan tidigare har Boxbollen fått med sig skådespelaren Dragomir Mrsic som investerare i bolaget. 

Om de fick en kanonstart sitt första år har det senaste året innebur raketfart. Omsättningen landade på 15 miljoner kronor under 2020, med ett Ebitda-resultat (före skatt och avskrivningar)  på 7 miljoner kronor. 

Eequity-grundarna satsar privat på Boxbollen

Nu får de in några riktiga tungviktare i bolaget när  Eequity-grundarna Patrik Hedelin och Magnus Wiberg väljer att satsa på bolaget i en privat investering.

Exakt hur mycket pengar det rör sig om vill parterna inte avslöja, men enligt Breakits uppgifter handlar det om miljonbelopp.

“Det är en stor ära att få in miljardbolagsbyggarna Patrik och Magnus i Boxbollen. De har gjort det vi ämnar att göra flera gånger om. Nu är det dags att skala bolaget på riktigt och ta vara på den hypertillväxt vi ser i e-handel, retail, samt B2B”, säger Jacob Eriksson, vd på Boxbollen i ett pressmeddelande.

Boxbollen säljs idag både genom egen e-handel, men också hos återförsäljare som Teknikmagasinet, Apotea, NK och Kjell & Company.

Jacob och Victor Eriksson grundade Boxbollen inför julen 2018 och bolaget har enligt egna uppgifter cirka 50.000 användare i 48 länder. 

Läs mer