Poddlyssnande har ökat kraftigt de senaste åren och var och varannan människa både lyssnar och pratar om poddar. De allra flesta poddar är annonsfinansierade men i takt med att marknaden har mognat har allt fler prenumerationslösningar dykt upp. Lyssnaren kan, mot betalning, få tillgång till program utan annonser och det går också att erbjuda extramaterial.
En av tjänsterna som finns på marknaden är Podme som bland annat har lyckats knyta till sig populärar poddar som Fördomspodden, Mordpodden och Schulman Show.
I oktober förra året tog bolaget in 25 miljoner kronor från Schibsted och nu går mediejätten steget längre och köper 91 procent av bolaget.
"Det känns fantastiskt att Schibsted går in som majoritetsägare i PodMe. Nu får vi en stark ägare som bidrar med betydande resurser och kunskap kring vår affär", säger Johan Strömberg, vd och grundare på Podme.
"Schibsteds position som medieföretag i Norden är urstark och vi ser en mängd synergier kring innehåll, marknadsföring och den digitala affären. Jag och PodMe-teamet är riktigt taggade att fortsätta resan mot att skapa den bästa platsen att vara på för både kreatörer och podcastfans."
Han och den andra grundaren Niklas Julin behåller 9 procent av bolaget som omsatte 25,5 miljoner och gjorde en förlust på 15 miljoner under 2020.
"Vi har följt PodMes utveckling över tid och är djupt imponerade av den resa och tillväxt som företaget har gått igenom, både vad gäller teknik, affärsmodell, kreativitet och premiuminnehåll", säger Pontus Ogebjer, investeringsansvarig på Schibsted.
"Tillsammans har vi nu möjlighet att stärka positionen inte bara i Sverige, men också i Norge och på fler marknader".