För tio dagar sen drabbades Klarna av ett större teknikhaveri när användare som loggade in i appen kunde se andra användares uppgifter.
Nyheten spred sig som en löpeld på sociala medier och kort efter upptäckten stängde den svenska betaljätten ned appen för att undersöka vad som hade hänt.
Nu visar en intern rapport som bolaget publicerade i helgen att 83.000 användare drabbats, varav 15.000 handlar om information som skulle kunna identifiera kunderna.
“Vi har väldigt rigida testkontroller men tyvärr kan ändå gå fel ibland. Det är det som har hänt här helt enkelt”, säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski till Dagens Nyheter om rapporten.
Riskerar miljardsanktioner
Finansinspektionen har fått in ett tiotal anmälningar mot Klarna efter teknikhaveriet och bolaget hotas av miljardsanktioner för brott mot GDPR men Sebastian Siemiatkowski tycker det är för tidigt att spekulera i vad det kan bli för påföljder.
“Vi har rapporterat enligt de riktlinjer som gäller, och uppdaterat vartefter vi har kommit vidare”, säger han till Dagens Nyheter.
“Sedan får vi se vad det får för konsekvenser.”
En allvarlig konsekvens ett sånt här stort teknikhaveri skulle kunna få är att kunderna tappar förtroende för Klarna, och därför väljer bort dem som betalningslösning.
“Det är klart att det påverkar vårt förtroende, jag behöver inte sitta och säga att jag hoppas att det inte är så. Det här är dåligt för oss, punkt slut. Och det är pinsamt och vi är oerhört ledsna. Så enkel är det. Med det sagt så finns det massor med saker vi kan göra bättre.”