Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Dashl-grundaren om femwashing: “Investerarna är väl medvetna om detta”

Arbilina Nissan (till höger) med medgrundaren Nina Akbar. Foto: Pressbild

“Varför skulle det vara mer trovärdigt när en man presenterar en lösning på ett kvinnligt ‘problem’ än när en kvinna gör det?”, frågar sig Dashl-grundaren Arbilina Nissan.


Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Igår presenterade vi en granskning som visar att flera tunga bolag – som riktar sig mot en kvinnlig målgrupp genom feministiska budskap – i själva verket ägs av män. Breakit har tidigare även kunnat visa att männen kontrollerar stora delar av våra svenska e-handelsbolag, medan kvinnorna bara äger några ynka procent. 

Med andra ord; män tjänar storkovan på att marknadsföra exempelvis rakhyvlar (Estrid) och träningskläder (Stronger) med starka peppiga budskap mot kvinnor – och det framgår  sällan att det i själva verket är män och inte kvinnor som står bakom bolagen. 

“Det är något som skaver”, skriver Breakits reporter Johanna Ekström i sitt reportage Männen bygger miljardbolag på feminism – kvinnor kammar hem noll. 

Arbilina Nissan: “Investerarna är väl medvetna om detta”

Granskningen har väckt starka reaktioner. En av dem som reagerat är Arbilina Nissan, som är medgrundare till bolaget Dashl som digitaliserar skönhetstjänster.

“Det vi identifierat bland bolag som sysslar med femwashing är att kvinnorna är de som utåt driver bolaget mot konsument, men i själva verket är det männen som äger majoriteten av andelar och håller i finansieringsrundorna och tar alla investmentmöten och pitchar, så investerarna är väl medvetna om detta. Det är konsumenterna som förs bakom ljuset”, säger Arbilina Nissan till Breakit. 

Arbilina Nissan berättar att hon och medgrundaren Nina Akbari stött på mycket uppförsbackar och svårigheter när de arbetat för att ta in riskkapital. Hon menar att kvinnor som driver bolag mot den kvinnliga marknaden ofta får höra från investerare att det är “ett kul projekt”. 

“Många av de investerare som gått in i dessa bolag (som arbetar med femwashing) tar inte ens möten med oss och har då formulerat det som att de "inte investerar i skönhet eller områden de inte känner till”, berättar Arbilina Nissan. 

Hon frågar sig var logiken ligger i att det skulle vara mer trovärdigt när en man presenterar en lösning på ett kvinnligt ‘problem’ än när en kvinna gör det.

 “Jo, för då är det tydligen affärer och inte känslor”. 

“Kvinnor bör kräva att de är mer än en röst utåt” 

Nu har vi satt fingret på problematiken – men hur ska vi nå förändring då? 

Arbilina Nissan pekar på att investerarna har ett ansvar att kräva att kvinnliga medgrundare får större ägarandelar. 

“Om det handlar om kapital och att de kvinnliga grundarna exempelvis initialt inte har råd att gå in med lika mycket, så bör det istället reflekteras i optioner i bolaget så att de kan öka sina andelar och därmed stärka sitt ägande”.

Arbilina Nissan uppmanar även kvinnor att sätta ned foten.

“De kvinnliga medgrundarna bör kräva att de är mer än en placeholder (för syns skull, reds anm.) och en röst utåt. Om de ska stå för trovärdigheten i bolaget så bör detta även reflekteras i deras ägande”. 

Arbilina Nissan uppmanar avslutsningvis dem som vill stötta kvinnliga bolag att våga lyfta på locket och inte låta sig luras av vackra budskap och påhittade historier.

“På samma sätt som retailers nuförtiden är skyldiga att uppvisa hela sin produktionskedja borde bolag göra detsamma med könsfördelningen kring ägarstrukturen, så att konsumenter enkelt får den informationen och på så sätt kan bestämma sig för att stötta verksamheten eller ej”. 

I dag backas Dashl bland annat av Cristina Stenbeck, Estelle & Thild-grundaren Pernilla Rönnberg och riskkapitalbolaget Invest in Her som rattas av Camilla Läckberg och Christina Saliba. 

Här kan ni läsa hela granskningen.

Läs mer