Sök ikon

Postnords nya satsning utmanar Instabox – ska ha 12.500 paketboxar nästa år

Annemarie Gardshol, vd Postnord. Foto: Press

Kriget om last mile blir allt hårdare – nu gre sig startliga Postnord in i postbox-kampen på riktigt.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

E-handeln har ökat takten rejält det senaste året när pandemin har gjort att vi har blivit låst vid våra skärmar. Men även om vi inte har fått gå ut så mycket så har e-handeln en tuff fråga att lösa. Hur ska paketen vi klickar hem ta sig hela vägen hem till dörren. Budfirmor som Budbee och Airmee har gått som tåget under pandemin och i februari fick Instabox, som har utvecklat ett system där paket levereras till boxar runt om i landet in 750 miljoner kronor i riskkapital för att kunna skala upp.

Men de är inte ensamma på boxfronten. Budbee har börjat ställa ut postboxar och även den gamle Postnord-profilen Thomas Backtemans Iboxen har börjat ställa ut sina lådor.

Ska öka antalet rejält 

Nu ökar också hans gamla arbetsgivare Postnord takten. I dagsläget har de 330 postboxar i Norden men det ska öka till 12.500 – redan till nästa år.

"Vi tror att detta leveransalternativ kommer att fortsätta att öka i popularitet i takt med att fler och fler upptäcker e-handelns fördelar och fler paket skickas", säger Postnords koncern-vd Annemarie Gardshol i ett pressmeddelande. 

Som en jämförelse hade Instabox 1.200 boxar ute i landet enligt siffror från i februari.

"Därför accelererar vi nu utvecklingen och satsar stort på ett utbyggt nät av egna paketboxar i Norden", säger PostNords koncern-vd Annemarie Gardshol.

Som en del i satsningen har Postnord köpt del  Swipbox av det danska bolaget boxnätverket Nærboks. Postnord är nu ensam ägare till Nærboks.

Läs mer