Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Sellpy rullar ut i Europa – det kan vara lösningen på problemen på hemmaplan

H&M:s second hand-tjänst ligger steget efter.


Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Idag droppade second hand-sajten Sellpy nyheten om att de rullar ut sin e-handel på 20 nya marknader och startar ett nytt lager i Polen tillsammans med ägaren H&M. Sellpy har byggt sin affärsmodell på att låta kunderna skicka in kläder som plattformen sedan säljer i utbyte mot en viss ersättning. 

Den nya satsningen låter dock inte kunderna sälja sina saker på de nya marknaderna – som är själva grunden i Sellpys affärsmodell – de får inledningsvis bara köpa befintliga produkter på plattformen. 

Mer intressant är att den här satsningen ser ut att kunna lösa det stora problemet som Sellpy tampas med på hemmaplan just nu. 

Låt oss backa tillbaka lite i tiden. 

”Va?”, utropar jag när jag ser meddelandet på skärmen. 

”Din Sellpy-påse är nu registrerad. I nuläget beräknas det ta cirka 14 veckor”, meddelas jag. 

Det är i början av maj när jag rensar garderoben inför sommaren och för att skicka in lite kläder till Sellpy. Efter att ha lagt kläderna i den stora blå kassen ställer jag den utanför dörren varpå Sellpys personal sedan hämtar upp den. Kläderna kommer sedan att genomgå en sortering och (om de håller måttet) värderas och läggas ut till försäljning. 

Men den här processen kommer alltså att ta ett tag. 

Jag är inte stressad, och har inga förhoppningar om att tjäna storkovan på min lilla påse, men jag känner mig ändå förvånad. 

Och jag är inte ensam om att lyfta på ögonbrynen. Frågan har tagits upp med kundtjänsten som meddelar att de ”har haft en hanteringstid på över 13 veckor sedan ett år tillbaka” och jobbar för att minska den. Sellpy understryker också att de är tydliga i sin kommunikation kring detta, vilket mycket riktigt stämmer, när jag provar att inleda en ny beställning. 

Men det är i ljuset av detta man ska se Sellpys satsning på ett nytt lager i Polen. I en tid där e-handeln växer i rekordfart och konsumenterna blir allt mer vana vid blixtsnabba leveranser måste Sellpy göra något åt de evighetslånga hanteringstiderna. Visst, de har skapat en grym cirkulär tjänst där kläderna får en andra chans – men det här väcker frågor om hur svårt det är att skala upp affärsmodellen och – framförallt – hur mycket tålamod kommer kunderna ha med Sellpy när allt fler konkurrerande tjänster poppar upp?

Gustav Wessman, säljchef på Sellpy, hänvisar till att efterfrågan ökat och att fler vill sälja grejer. Det är dessutom inte bara produkter från den svenska marknaden som hanteras i Sverige, utan även exempelvis Tyskland, vilket har ökat trycket ytterligare. 

Sellpy har byggt ett stort maskineri där varor ska hämtas upp, sorteras, prissättas och skickas till nya kunder. Utöver personal på golvet krävs bland annat lagerutrymme och fotorobotar. Och det måste naturligtvis bli rätt – Sellpy har tidigare fått kritik för att prissättningen varit för låg och de har även hamnat i blåsväder där anställda klagat över dåliga löner och enformigt arbete. 

När de nu bygger ett nytt storlager i Polen kommer stora delar av varuflödet styras dit – något som iallafall i teorin borde snabba upp processen. Som en bonus kommer man närmare de nya europeiska kunderna, något som bör innebära en hållbarare fraktmodell i framtiden

Det ger också Sellpy en möjlighet att testa vilka marknader som verkligen är redo för att rulla ut Sellpys fulla affärsmodell.

Läs mer