Tv-serien om olika entreprenörer som pitchar sina affärsidéer för en samling potentiella investerare, de så kallade drakarna, gjorde debut i SVT redan för cirka tolv år sedan. Därefter har formatet, som har sitt ursprung i Japan, då och då dykt upp i andra kanaler, bland annat i TV8.
Om entreprenörerna som deltar i programmet lyckas övertyga en eller flera drakar kan de få in det kapital som krävs för att förverkliga sina affärsidéer eller kanske för expandera en verksamhet som är i sin linda.
“Entreprenörerna har satsat allt på sina affärsidéer – och står nu rustade till tänderna inför drakarna i förhoppning om att få den investering som kan betyda allt för deras fortsatta verksamhet”, säger Johan Liljeroth, projektledare SVT.
Nu är det alltså dags för serien igen. Den 19 augusti gör serien comeback på SVT och de förmodat nervösa entreprenörerna kommer då att ställa sig inför följande drakar:
Jacob de Geer, grundare av betalteknikbolaget Izettle som såldes till Paypal för 20 miljarder kronor.
Lena Apler, affärsängel och grundare av nischbanken Collector.
Sara Wimmercranz, grundare till e-handelsbolaget Footway och driver nu investeringsfirman Backing Minds.
Shervin Razani, grundare av rekryteringsfirman Jurek och ägare av hotell.
Jonas Eriksson, tidigare fotbollsdomare på yttersta elitnivån, nu investerare i flera projekt.
Vill du ha tips om hur du pitchar från en superinvesterare? Kolla in den här artikeln!