Sök ikon
Breakit logo

Chew Folk vill bli nästa Oatly - “Ingen mellanmjölk”

Chew Folks grundare Abtin Soltanpour och Farzad Amirriazi blev så här glada

Det plastfria tuggummit Chew Folk blev en av de stora vinnarna i Shift-finalen.

Med flera färska miljoner på fickan kan bolaget nu börja kriga på marknadsföringsfronten och här heter grundarnas förebild Oatly.

“Vi kan inte vara någon svensk mellanmjölk”, säger entreprenören Abtin Soltanpour.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

När de utvalda finalisterna i Breakits och Blings tävling Shift skulle presentera sina idéer och lägga fram sina affärsplaner för tio super-investerare satt Chew Folk med ett trumfkort: grundarduon kunde som enda av de deltagande entreprenörsbolagen dela ut konkreta smakprov. 

Samtliga drakar tackade och tog emot och började tugga på det plastfria tuggummit. Efter en stund av diskret smaskande var det tydligt att produkten uppskattades. Många av investerarna nickade och hummade och serieentreprenören Stefan Krook gjorde till och med två tummar upp. 

Men det var inte bara smaklökarna som var positiva. Flera av investerarna gillade uppenbarligen även vad de hörde från Chew Folks grundare Farzad Amirriazi och Abtin Soltanpour som kommer från Sollentuna och Årsta. 

Efter flera frågor om bland annat produktion, marginaler samt kompetens i teamet stod det klart att totalt fem av drakarna var intresserade av att nappa på Farzads och Abtins erbjudande: 3,5 miljoner kronor i kapital för att få 15 procent i bolaget. 

Investeringsdiskussionen slutade med att Mikael Wintzell, som står bakom riskkapitalbolaget Wellstreet, och Jens Nilsson, som grundat marknadsplatsen Offerta, skjuter till halva det eftersökta beloppet var och de två drakarna kommer därmed att äga 7,5 procent vardera i Chew Folk.  

Michael Wolf, Susanna Campbell och Josefin Landgård var också uttalat intresserade men uttryckte även önskemål om att få veta mer om marknadsföringsarbetet – eller mer specifikt vem det är i entreprenörsteamat som kan utforma de kampanjer som lär konsumenten att det är miljövidrigt att tugga tuggummi med plast i. 

Farzad Amirriazi och Abtin Soltanpour hymlar inte med att denna kreativa marknadsföringskraft saknas i bolaget idag. 

“Vi vill hitta en ung, hungrig designstudent, och gärna med lite kaxig attityd”, resonerar Farzad Amirriazi om den eftersökta profilen. 

Den kaxiga attityden är tänkt att avspeglas i budskapet från Chew Folk, förklarar grundarna ivrigt för Breakit. Många gillar tuggummi, men det är ingen som älskar varumärkena som står bakom produkterna, alltså stora etablerade jättar som Wrigley (som numera ingår i Mars-koncernen). Där finns en lucka som bolaget tänker fylla, bland annat genom att missionera om det goda i att inte använda plast. 

“Oatly har i princip gått i krig med Arla-bönderna. I vårt varumärkesarbete behöver vi göra likadant. Vi behöver vara hårda, tuffa och modiga i vår kommunikation för att väcka uppmärksamhet och lära folk att de tuggar plast”, säger Abtin Soltanpour som vill att bolaget ska spänna bågen rejält i sin kommunikation utåt.  

Vad blir nästa steg?

“Nästa steg blir att sätta oss ned med Mikael och Jens, och resten av teamet, för att dra upp en plan om hur vi gör detta tillsammans”, säger Abtin Soltanpour. 

 

 

Läs mer