Sök ikon

Anna Kinberg Batra har börjat investera i startups: “Tackar nej till det mesta”

Foto: Anna Kinberg Batra, TT. Bakgrund: TT / Unsplash

Efter att ha tvingats bort som partiledare för Moderaterna har Anna Kinberg Batra blivit affärsängel och investerat i flera onoterade techbolag.

Nu berättar hon om sin syn på techbranschen, kontakterna med 17-nätverket – och en indisk startup som hon tror på.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Sedan Anna Kinberg Batra lämnade politiken 2018 har hon startat om sin karriär i näringslivet.

Idag är hon bland annat styrelseledamot i solenergibolaget Soltech, det norska SaaS-bolaget Carasent och rymdföretaget SSC. 

Techbranschen kom hon först i kontakt med under dot com-eran – då som PR-konsult på Prime.

En av kunderna var Speed Ventures, ett hajpat riskkapitalbolag grundat av gänget bakom Icon Media Lab.

“Jag minns att det slogs upp stort i Aftonbladet när någon hade fått in flera hundra miljoner i kapital från utländska investerare. På den tiden ansågs det helt unikt att ett svenskt bolag i tekniksektorn kunde få det. Det var på Prime-tiden som jag först lärde mig om techbranschen”, säger Anna Kinberg Batra.

"Svårt att få tag på en valp" 

I sin nya roll som styrelseproffs och rådgivare har hon kommit kontakt med allt fler startups – och även investerat i några.

“Jag har alltid varit väldigt intresserad av entreprenörer. Nu har också fått möjlighet att, även om det är i liten skala, investera i vissa av dem. Jag tackar nej till det mesta, men det är kul att vara med på resan när företagen verkligen driver samhällsförändring”, säger Anna Kinberg Batra.

Ett av bolagen där hon har gått in är edtech-satsningen Baloo Learning – ett verktyg för att enkelt skapa digitala kurser.

“Där handlar det om en väldigt engagerad och duktig entreprenör. Hellen Wohlin Lidgard kan både teknik och entreprenörskap. Och jag ser ju ett det finns en väldigt stor potential nu när så mycket av arbetslivet digitaliseras. Då krävs det smidiga utbildningar för till exempel onboarding och en rad andra områden, och de måste tillhandahållas på ett användarvänligt sätt”, säger Anna Kinberg Batra.

Hon har också investerat i Denjo Dogs, tillsammans med riskkapitalbolaget Backing minds.

Det är tidig fas men väldigt lovande

Denjo Dogs säljer hållbara designprodukter för hundägare – allt från lyxiga hundbäddar till regnkläder för hundar.

“Det är kanske inte högteknologiskt men det är e-handel. Caset handlar inte bara om att vi är beredda att lägga mer pengar på våra hundar, utan också om att allt fler har velat skaffa hund nu under pandemin. Just nu kan det till och med vara svårt att få tag i en valp”.

Ska stoppa bröstcancer i Indien

Tipset om att investera i Denjo Dogs kom från 17-nätverket, den grupp av framgångsrika affärskvinnor som drivs av bland andra Jessica Löfström (Expandera Mera) och Lena Apler (Collector).

“Jag har ju inte grundat något stort företag, så jag kan inte bli medlem. Men jag har kontakt med dem och får tips om bolag att investera i vilket är väldigt kul”, säger Anna Kinberg Batra.

En mer oväntad investering är Niramai – ett startupbolag i Indien som screenar efter bröstcancer.

“Jag ledde en delegation av svenska techbolag som besökte Indien 2018, vilket var ovanligt för bara några år sedan. Förr var det få sådana som var intresserade av Indien men nu har det verkligen vänt och jättemånga entreprenörer från Sverige vill åka dit. Den resan ledde till att jag träffade grundarna till Niramai, som använder en gammal svensk uppfinning i form av värmekameror på ett nytt sätt. Med deras lösning kan man screena efter bröstcancer även utanför sjukhus och göra det mycket mer tillgängligt för fler, vilket behövs både i och utanför Indien. Det är tidig fas men väldigt lovande”, säger Anna Kinberg Batra.

Annars går mycket av hennes tid åt till den snabbväxande solbranschen. Utöver styrelsearbetet i Soltech är den tidigare politikern också ordförande i branschorganisationen Svensk Solenergi. 

“Branschen är på väg att göra sitt riktigt stora genombrott i Sverige. Innan var det ju nästan lite gulligt med solceller, några ingenjörer köpte och satte upp dem men få investerare tog solenergi på allvar. Nu är det det och företag inser att det inte bara är bra för klimatet, utan också en bra affär, att till exempel installera solceller på tak och fasader. Andelen av den svenska elen som genererats från solenergi har gått från 0,5 till 1 procent bara senaste året. Jag ser ingen anledning till varför det inte skulle kunna bli 10 procent”, säger hon.

Läs mer