Escobar Inc heter bolaget som ska förvalta knarkbaronen Pablo Escobars namn efter dennes död för snart 20 år sedan. Pengarna tjänar bolaget, enligt den svenske vd:n Olof Gustafsson, genom att licensiera ut namnet till olika produkter.
Men bolaget har också uppmärksammats för att sälja, kraftigt ifrågasatta, mobiltelefoner.
Just de affärerna har bland annat har resulterat i en konflikt med Klarna, som skötte betalningarna till bolaget, efter att det svenska fintech-bolaget avbröt samarbetet på grund av etiska skäl.
Escobar Inc valde att stämma bolaget i USA men meddelade idag att de hade dragit tillbaka stämningen för att istället stämma Klarna i Sverige.
"Där är det svårare för dem att komma undan", kommenterade Olof Gustafsson.
Nu har Klarna fått nog av hela den här historien.
"Vi börjar uppriktigt bli lite trötta på att lägga tid på det här. Jag varken kan eller vill kommentera de enskilda anklagelserna mer än så”, skriver Klarnas presschef Niklas Gillström i ett mejl till Breakit.
Han ger också en annan förklaring till varför fallet i USA avslutats.
“Fallet i USA är avslutat eftersom målsägandens företrädare hotades av sanktioner på grund av upprepade falska och motsägelsefulla påståenden. Om vi, rent hypotetiskt, skulle behöva lägga tid på att svara på det här även inom ramen för det svenska rättssystemet så får vi förstås ta den saken då. Vi kommer alltid stå upp för att konsumenter ska kunna känna sig trygga att handla online."
Vad gäller beslut att stänga av handlare, utan att vilja nämna Escobar Inc specifikt, så skriver Klarna att de alltid vidtar åtgärder när de upptäcker att en handlare försöker lura konsumenter.
“Det kan exempelvis innebära att vi stänger av handlaren och håller på utbetalningar för att kunna ersätta konsumenter som inte fått varan de betalat för. Det är förstås inget vi gör lättvindigt, utan bara om vi har väldigt starka indikationer”, skriver Niklas Gillström.