Det svenska underklädesmärket Lace Laboratory backas av Cristina Stenbeck och vill bygga ett globalt varumärke för spetstrosor som ska vara både snygga och bekväma. Nu avslöjar bolagets grundare Faye Flensburg och Felicia Lönnqvist hur mycket bolaget växte förra året.
Totalt landade omsättningen på 15,3 miljoner kronor, en ökning från 4,6 miljoner kronor under 2019. Något resultat avslöjas inte i bolagets pressmeddelande men under 2019 gjordes en förlust på drygt 2 miljoner kronor.
“Vi har fått en otrolig respons på de nya marknaderna vi har gått in i och vi ser en enorm potential att fortsätta växa där - men även att expandera vidare globalt”, säger Faye Flensburg, vd för Lace Laboratory.
Enligt bolaget kommer tillväxten till viss del från nya marknader, men framförallt genom en starkare position i Sverige.
Lace Laboratory lanserades 2018 och bolagets trosor säljs både via egen e-handel och i NK i Stockholm och Göteborg. Bland bolagets investerare finns, förutom Cristina Stenbecks och Susanna Campbells gemensamma bolag Camsten, även Datscha-grundaren Urban Edenström (även han tidigare investerare) och Ryska Postens grundare Daniel Pilotti.
Bolaget har tidigare lanserat i Danmark, Finland, Norge och Nederländerna och siktar nu på att växa ytterligare internationellt. Bland annat har bolaget siktet inställt på Asien. I pressmeddelandet skriver man också att bolaget bland annat rekryterat Jessica Rogberg som marknadschef, tidigare Head of Global Campaigns & Production på Daniel Wellington och Andreas Borgström som ny e-handelschef, även han med bakgrund på Daniel Wellington
“Vårt mål är att bli ett globalt trosbolag med hjälp av vår hängivna community. Tillsammans så för vi produktutvecklingen framåt och skapar det som marknaden efterfrågar. Vi lanserar två nya modeller senare i år, som tar oss ett steg närmre vårt mål - en given destination för kvinnor världen över när det kommer till trosor”, säger Faye Flensburg.