Sök ikon

Klarna-chefen: Vi river upp hela vår svenska säljorganisation

Sebastian Siemiatkowski delade nyheterna i en Facebook-grupp. Foto: TT

Sebastian Siemiatkowski avslöjar stora förändringar i ett meddelande på Facebook.
“Inte fungerat så bra”, skriver Klarna-chefen om sin egen organisation.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski fortsätter att sticka ut som en av tech-världens mest okonventionella kommunikatörer.

Tidigt var han ute och bemötte kritik mot Klarna i olika kommentarsfält och på senare tid har Sebastian Siemiatkowski twittrat flitigt om både Sveriges corona-strategi och journalisters enögdhet.

Igår kom nästa oväntade drag i Klarna-chefens kommunikationsstrategi. Då skrev han ett långt inlägg i Facebook-gruppen “Svensk E-handel”. För den svenska e-handelsindustrin var stora delar av innehållet veritabelt sprängstoff.

"Säljarna har dumpat arbetet"

Under en lång tid har kritiken från e-handlarna varit hård mot Klarnas säljorganisation som de anser inte agerar professionellt. I sitt inlägg ger Sebastian Siemiatkowski dem till stora delar rätt. Han skriver att organisationen i Sverige varit för mycket inriktad på ren försäljning och konstaterar:

“Tidigare har vi haft en ren säljorganisation vilket inte fungerat så bra eftersom säljarna ofta bara fokuserar på att skriva avtalen, dumpat integrationsarbetet på några utvecklare och sedan låtit vår support, som i sin tur haft tillgänglighetsproblem, hantera all uppföljning och frågor”.

Nu avslöjar Sebastian Siemiatkowski att den gamla organisationen skrotas och en “ny setup” sätts på plats:

“Vi på Klarna i Sverige bygger om vår organisation och hur vi tar hand om våra e-handlare”, berättar Klarna-chefen.

LÄS OCKSÅ: Ilska mot Klarna-chefen: "Slänger personalen under bussen"

Positiva reaktioner

När förändringen är genomförd kommer Klarna istället för traditionella säljare ha “små tvärfunktionella team” bestående av åtta personer. Här ska bland annat finnas affärsansvarig, utvecklare, marknadsförare och analytiker som tillsammans ska hjälpa kunden.

Klarna har arbetat med den här modellen på andra marknader och det har enligt Sebastian Siemiatkowski “blivit riktigt coolt och funkat superbra”.

Reaktionerna på Klarna-chefens utspel i Facebook-gruppen har hittills varit till övervägande delen positivt även om många i början tvivlade på att det faktiskt var Sebastian Siemiatkowski själv som skrev inlägget. För att bevisa att så var fallet återkom han då med en bild på sig själv och en papperspåse med texten “Svensk e-handel”. Efter att den bilden publicerades tilltog de positiva kommentarerna märkbart.

Droppar en nyhet till

Ytterligare en sak som fick e-handlarna i gruppen att ge tummen upp var nyheten som Sebastian Siemiatkowski avslöjade i en uppföljande kommentar. Där berättade han att Klarna “är väldigt nära att lansera en förändring i Klarna checkout där Klarna blir ett aktivt val, om man inte vill använda Klarna kommer man kunna välja andra val som kort”.

I praktiken innebär det alltså att en e-handlare som använder Klarnas lösning kommer kunna erbjuda sina kunder en kassa där Klarna inte är enda alternativet. Vilka konkurrenter som Klarna är redo att släppa in vill Sebastian Siemiatkowski inte gå in på men det skulle till exempel kunna vara möjligheten att betala via Swish.

“Många små e-handlare använder sig bara av Klarna checkout och blir då inlåsta i Klarnas eget system. Det här öppnar för andra möjligheter vilket är en stor sak för e-handeln”, säger en e-handlare som Breakit talade med på onsdagsmorgonen.

Sebastian Siemiatkowski är gäst i veckans Breakit Live. Missa inte live-sändningen på torsdag kl 13.30. Vi sänder direkt på Twitch, Youtube, Facebook och så klart på Breakit.se. Skicka in dina egna frågor till Sebastian i chatten eller via vår Instagram.

Läs mer