Skinfo är en tjänst som hjälper e-handlare att förklara vad skönhetsprodukter verkligen innehåller för ingredienser.
Ta till exempel ingrediensen Butylene Glycol. Om e-handlaren har Skinfos tjänst kopplad till sig så får konsumenterna veta att det bland annat är ett doftämne, lösningsmedel och tjockhetsreglerande. Idag har bolaget avtal med bland annat Lloyds apotek.
Nu går Löwengrip Beauty-grundaren Pingis Hadenius in som investerare i bolaget, liksom Alla Bolag-grundaren Henrik Tellving.
”Som veteran i skönhetsbranschen är det här ett väldigt intressant bolag. Tjänsten med ingrediensinformation och transparens har saknats och jag ser fantastisk konsumentnytta i kombination med mycket goda tillväxtmöjligheter. Både på grund av tjänsten och tekniken, men också det starka grundar-teamet”, säger Pingis Hadenius i en kommentar.
Bland tidigare ägare finns även 7C Ventures.
Skinfo grundades 2019 av av Lena Skiba och Viktor Morin, och finns idag hos e-handlare i Sverige, England och Nya Zeeland.
“Vår vision är att bli en ny standard för produkter som säljs på nätet. Det är för avancerat för en vanlig person att på ett enkelt sätt förstå ingredienser och deras syfte, allt fler vill veta vad produkter innehåller inför ett köpbeslut.
Lanserades på Shopify i veckan
"Skinfo används över 10.000 gånger dagligen av konsumenter så vi vet att intresset är stort och har redan mycket data kring beteende och produkters innehåll”, säger Lena Skiba.
I veckan lanserades tjänsten även på Shopify.
“Mindre e-handlare har inte alltid den tekniska kunskapen att själva integrera vår tjänst, men nu kan vi erbjuda en one-click-setup för e-handlare globalt som kan bli transparenta på mindre än 5 minuter. Detta gör att vi kan växa snabbare”, säger Lena Skiba.
Parterna har valt att inte kommunicera hur mycket pengar de tar in.
“Vi behöver rätt kompetens i bolaget snarare än pengar för tillfället, därför har vi tagit in en mindre runda”, säger Lena Skiba.
Bolaget har inte lämnat sin första årsredovisning än.