Hannah Widell och Amanda Schulman har under många år varit två av Sveriges största poddprofiler. Tillsammans driver de poddbolaget Perfect Day Media och under 2016 och 2017 satsade de stenhårt på att bredda verksamheten genom att bygga upp en kedja av skönhetssalonger. Men projektet stötte på problem och i september 2019 gick bolaget i konkurs.
“Det har varit ett svårt beslut, men samtidigt nödvändigt. Det var dags att dra ur pluggen”, sa Karolina Roslund, vd för Perfect Media-koncernen där verksamheten som sattes i konkurs drevs.
Men det var inte slut där. Bara ett par dagar innan det formella konkursbeslutet togs köptes nämligen klädverksamheten loss från bolaget. Hela affären var på 6,1 miljoner kronor men bara 1,1 miljoner betalades kontant. Resten kvittade mot en skuld som bolaget hade sedan tidigare till ett annat bolag i Hannah Widells och Amanda Schulmans koncern.
Stämdes på 5 miljoner
Det fick konkursförvaltaren att dra öronen åt sig. Han menade att Perfect Day på det viset kunde ha trängt sig före i “kön” av andra fodringsägare och stämde i september förra året dem på 5 miljoner kronor.
“Vi har inte kommit överens”, sa konkursförvaltaren Gustav Kling till Breakit då.
Men nu har det löst sig i.
I ett mejl till Breakit skriver Perfect Day att de har nått en förlikning utanför domstol som innebär att de betalar 350.000 kronor till konkursboet och att parterna betalar sina egna rättegångskostnader.
“Det är naturligtvis en lättnad att till sist kunna lämna denna jobbiga process bakom oss”, säger Hannah Widell i en kommentar.
“För Perfect Day är det bra att vi kan lägga hela vårt fokus på att utveckla och växa verksamheten. Det kommer ge oss ännu bättre förutsättningar att bygga vidare på den blomstrande podcast-affär som vi renodlat verksamheten till.”
Perfect Day Media omsatte 2019 43,6 miljoner och gjorde en förlust på 42,4 miljoner. Förlusten kommer direkt från nedskrivningar som bolaget tvingades till på grund av konkursen. Rörelseresultatet på det som numera är en renodlad poddverksamhet landade på 1,8 miljoner kronor.
“Vi har historiskt varit lite av ett mediehus som har hållit på med väldigt många saker samtidigt. Men från och med 2020 så valde vi att fokusera på poddarna som är vår helt digitala affär och den delen gick fortsatt väldigt starkt när corona kom. Pandemin skyndade på det skiftet”, säger Hannah Widell till Breakit och fortsätter:
“Vi ser att vi omsatte lika mycket under fjolåret som vi gjorde 2019 och då har vi exempelvis inte kunnat genomföra våra live-poddar under pandemin. Istället såg vi att annonsförsäljningen i podcast ökade med över 40 procent under året vilket vi är väldigt stolta över.”