Corona-pandemin har som vi alla vet inneburit en rejäl skjuts för e-handeln. Som många också känner till har även hundägandet skjutit i höjden – delvis eftersom vi inte har så mycket annat att roa oss med.
Ett bolag som gynnas av båda trenderna är Denjo Dogs – en svensk startup som har tagit fram ett varumärke för hållbara hundprylar i premiumsegmentet.
“Vi har sedan mars förra året sett en tydlig starkt uppåtgående trend i sökningar på olika hundtillbehör online, i linje med utvecklingen av antalet nya hundägare. Detta resulterade i en 200-procentig omsättningsökning för Denjo Dogs under 2020, en tillväxt som hade varit större om inte flera leverantörer i Europa hade haft svårt med produktion och logistik till följd av pandemin”, säger Denjo Dogs grundare Victoria Carlsson.
Bolagets bokslut för 2020 är ännu inte offentligt men 2019 landade omsättningen på cirka 1,4 miljoner kronor.
Nya, namnkunniga ägare
Nu plockar Denjo Dogs in nya ägare: Den tidigare moderatledaren Anna Kinberg Batra investerar liksom inredningsföretaget Lexingtons grundare Kristina Lindhe.
Riskkapitalbolaget Backing minds och entreprenören Saeid Esmaeilzadeh, som tidigare har investerat i Denjo Dogs, deltar också i rundan.
Parterna kommunicerar dock inte i hur mycket pengar Denjo Dogs plockar in.
Bolaget säljer sina produkter både via egen e-handel och genom återförsäljare i fysiska butiker. Produkterna kan till exempel vara en stilrent designad hundbädd i hållbara kvalitetsmaterial för vovven att vila på.
Ska växa utomlands
Det nya ska bland annat användas till att expandera utomlands.
“Den europeiska marknaden för hundtillbehör är enorm och vi ser att det ännu inte finns något bolag som tagit position som det ledande, moderna livsstilsvarumärket online för hundägare. Med ett stort antal egendesignade produkter i sortimentet ska vi nu göra intåg på nya marknader”, säger grundaren Victoria Carlsson.