Att e-handeln har fått sig en rejäl boost under coronapandemin är ett välkänt faktum vid det här laget. Men nu visar nya siffror från Postnord att ökningen i Sverige under 2020 var hela 40 procent.
“Der här är den mest extrema utvecklingen jag någonsin varit med om. Och då har jag följt e-handeln sedan 1995”, säger Postnords e-handelsexpert Arne Andersson till SVT.
Att e-handeln ökar innebär också att returerna ökar, nästan en tredjedel av alla e-handlade saker skickas tillbaka. Långt fler än i den fysiska handeln, där motsvarande siffra ligger på 1-2 procent. Breakit har tidigare granskat vad som händer med kläderna vi skickar tillbaka till butikerna, där långa omvägar till Estland och Polen kunde förekomma innan paketen återvände till Sverige igen.
Annelise De Jong, forskare i hållbar konsumtion vid IVL Svenska Miljöinstitutet, lyfter fram konsekvenserna av den ökade e-handeln.
“När näthandeln ökar innebär det fler transporter. Då ökar även utsläppen, om man inte på något sätt optimerar det hela. Detsamma gäller emballageförbrukningen, den ökar också i takt med näthandeln. Det gör att utsläppen blir större än om man handlar i en närliggande butik”, säger hon till SVT.
Forskarna efterlyser nu hårdare tag mot returerna. För att minska mängden skulle ett alternativ kunna vara att göra e-handeln lite mindre smidig och på så sätt styra konsumtionen.
“Ett sätt att få folk att konsumera mindre är att bygga in hinder på vägen till att man trycker yes och betalar. Ser man på näthandeln så kan man se att man försöker ta bort alla hinder. Från att du ser tills du köper finns inga alls utan det ska gå så snabbt som möjligt”, säger Katarina Graffman, antropolog vid Uppsala universitet, till SVT.
Forskarna föreslår även att företagen ska bli bättre på att beskriva storlekarna på kläderna som köps samt att fria returer slopas.