E-handeln dundrar fram, pådrivet av pandemin, och våra konsumtionsmönster har minst sagt ritats om. I den snabba utvecklingen finns det dessutom bolag och sektorer som sticker ut lite extra – som träningsindustrin.
Stronger, som gjort sig kända för färgsprakande träningskläder för kvinnor, nådde exempelvis över 300 miljoner kronor i omsättning under förra året och siktar mot miljarden inom två år.
Icaniwill (ICIW) är en annan snabbväxare som surfar på e-handelsvågen med sitt fokus på hållbara och tidlösa träningskläder. Gustaf Ollas, som har en tävlingsbakgrund inom athletic fitness, tyckte att det saknades snygga träningskläder på marknaden och bestämde sig för att grunda ICIW för sju år sedan.
Under 2019 landade omsättningen på 60 miljoner kronor med ett resultat på 4 miljoner kronor. När ICIW nu presenterar siffrorna för 2020 står det klart att omsättningen exploderat till 150 miljoner kronor med ett resultat på 17,5 miljoner kronor.
Arbetar datadrivet
Gustaf Ollas pekar på en rad faktorer som drivit den kraftiga tillväxten.
“Vi har fortsatt stärka vår position inom sport och träning samtidigt som vi ökat utbudet av produkter och lagt mycket fokus på både säljdrivande och varumärkesbyggande marknadsföring”, säger han.
ICIW har nischat sig mot fitness- och crossfitvärlden med fokus på dem som brinner för träning, och det är fortfarande svarta tights som säljer bäst. En nyckel bakom tillväxten är det datadrivna arbetet, enligt grundaren.
“Vi förankrar alla beslut i data, sätter tydliga strategier och utvärderar kontinuerligt under arbetets gång”, säger Gustaf Ollas.
Räknar med stark tillväxt
Det återstår att se vad som händer med människors shoppingmönster efter corona – och huruvida intresset för e-handel kommer att fortsätta på nuvarande nivåer. Gustaf Ollas räknar i alla fall med att ICIW:s tillväxt kommer att hålla i sig även efter pandemin.
“Det är vår absoluta övertygelse. Coronaåret gav ett uppsving för många e-handlare men vi hade stark tillväxt redan innan pandemin slog till, och kommer fortsätta växa starkt även efter”.
ICIW:s resa har kantats av utmaningar. Gustaf Ollas har tidigare berättat om striden med den amerikanska jätten Under Armour som tyckte att ICIW:s slogan “Icaniwill” var för lik deras egna slogan “I will”. Efter några års kamp lyckades Gustaf Ollas göra en deal med Under Armours grundare som gick ut på att ICIW ändrade i sin logga.
”Jag luskade fram mejladressen till Under Armours grundare och frågade om vi kunde lösa det utan jurister. Då fick vi direktkontakt och det blev enklare att föra dialogen framåt. Vi kom överens om hur båda ska kunna verka på marknaden”, har han berättar.
Planerar expansion
Nu är stöket bakom ICIW och fokus framåt ligger på att stärka bolaget och bädda för långsiktig tillväxt.
“Vi planerar såklart för fortsatt expansion i- och utanför Sverige och satsar mycket på att bland annat utveckla vårt sortiment. Som för alla snabbväxare är det viktigt att vi har en välfungerande organisation och anställer rätt personer för att vara väl rustade för tillväxt. 2020 mer än dubblade vi omsättningen och målet är att växa kraftigt även i år”, säger Gustaf Ollas.
Som tidigare nämnt har segmentet träning gått som tåget under pandemin, och Gustaf Ollas konstaterar att intresset för sport, träning och hälsa exploderat de senaste åren. Han menar att det delvis beror på att människor blivit med medvetna om fördelarna med en aktiv livsstil, men också att träning har blivit mer inkludernade.
“Från att vara begränsat till klassisk gymträning till att anpassas efter individen och förutsättningarna, inte minst under det gångna året när vi spenderat mer tid i hemmet. All träning är bra och att ha funktionella plagg och accessoarer som bidrar till en positiv inställning till det spär såklart på den trenden”.