Förra våren klubbades en ny lag som innebar att e-handlare inte får erbjuda kredit eller avbetalning som förstahandsalternativ för kunder som nätshoppar. Syftet med lagen är att skydda svenskarna från skuldsättning och överkonsumtion. Skälet bakom åtgärderna är att konsumtionskrediterna växer i snabb takt.
Lagen fick kritik från bland annat Klarna – som ju tjänar pengar på krediter och näthandel – och tillsammans med H&M lyckades de hitta ett kryphål i lagen som gjorde att de istället för direktbetalning erbjöd faktura på 30 dagar som första alternativ.
Det gillades inte av Konsumentverket som inledde en granskning och nu ska Klarna och H&M ha ändrat sitt upplägg. Det uppger Svenska Dagbladet.
"Klarna uppger för oss att de och H&M har ändrat sidan och gjort en rättelse", säger Rudina Muliqi, jurist på Konsumentverket, till tidningen.
Granskningen inte klar
Men myndighetens granskning är inte klar ännu utan Klarna och Konsumentverket har en pågående dialog om hur lagen ska tolkas.
"Så länge Klarna fortsatt säger att de aldrig har gjort något fel tyder det på att vi ser olika på detta. Vi tolkar det som att bolaget hade en annan syn av bestämmelsen än vad vi har", säger Rudina Muliqi.
Om Klarna och Konsumentverket tolkar regeln olika finns det en risk för att fler överträdelser kommer ske menar hon.
Nyligen stängde Klarna en jätterunda där de tog in över 8 miljarder till en värdering på över 250 miljarder kronor.
LÄS OCKSÅ: Så många mini-ägare blir mångmiljonärer på Klarna – 0,004 procent värt 10 miljoner