Sök ikon

De vill vara fintech-världens "good guys" – men går det verkligen?

Foto: Dobb / Press

Går imagen ihop med vad bolaget faktiskt gör, den frågan reder vi ut i Breakit Live.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Det svenska fintech-bolaget Anyfin har en affärsmodell som går ut på att ta över konsumenters lån och sedan sänka räntan. Bolaget har också använt sig av marknadsföring som varnar för “loan shark zone” utanför bland annat Klarnas kontor. Samtidigt har bolaget flera gånger fått kritik från Konsumentverket för att ha förskönat skuldsättning.

I Breakit Live diskuterar Breakit reporter Johanna Ekström och Anyfins investerare Ashley Lundström hur bolagets affärsmodell egentligen ser ut och vad den innebär.

“Jag tänker så här. Startup-storyn är att vi hjälper och är the good guys i hela konsument-kreditbranschen. Grundarnas story är att vi hoppade av Klarna och Izettle, vi vill hjälpa många unga som tar lån”, säger hon och fortsätter.

“Samtidigt lever man också på krediter, hela affärsiden är att tjäna pengar på krediter. Ju mer krediter folk tar desto bättre går det för Anyfin. Och det går ganska bra för Anyfin. Är de så goda egentligen?”

Ashley Lundström svarar bland annat att det inte behöver vara ett problem att man är en del i näringskedjan för krediter.

“Krediter är inte en dålig sak i sig. Det som inte är bra är att man låna pengar som man inte har, pengar man inte borde låna. Köper saker som kanske inte borde ha köpts på kredit. Om man kollar på samhället i helhet, det är krediten som gör att samhället fungerar”, svarar hon.

Du kan lyssna på hela diskussionen om krediter här:

 

Läs mer