Sök ikon

Hon tar sin snabbväxare Revolutionrace till börsen redan i vår – "Känns som ett naturligt steg"

Pernilla Nyrensten, vd och medgrundare Revolutionrace

E-handelsstjärnan Revolutionrace laddar för en notering och redovisar nya rekordsiffror.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Redan i december berättade bland annat vi på Breakit om att e-handlaren Revolutionrace siktade på en börsnotering under 2021. Nu bekräftar också vdn och medgrundaren Pernilla Nyrensten planerna:

"Det känns som ett naturligt steg. Vi har byggt det här varumärket tillsammans med kunderna och det känns jättekul att de nu ska kunna vara med och äga oss", säger hon i en intervju med Dagens industri.

Enligt uppgifter till DI så kommer "det inte dröja mer än några månader" innan bolaget är på börsen. Det stämmer väl överens med Breakits källor som uppger att en notering kommer ske innan sommaren. Breakits uppgiftslämnare säger också att investmentbanken Carnegie anlitats som rådgivare i processen.

Värdet har rusat

När Breakit berättade om noteringsplanerna i december så spekulerades det i ett börsvärde på mellan 1 och 2 miljarder kronor – men det var en alldeles för snålt tilltagen siffra. I DI-intervjun berättar nämligen Pernilla Nyrensten att Revolutionrace ifjol ökade omsättningen från 272 miljoner kronor till 573 miljoner kronor. Samtidigt lyfte rörelseresultatet med nästan 170 procent till 140 miljoner kronor.

I dagens heta börsklimat värderas ett sådant höglönsamt och snabbväxande e-handelsbolag sannolikt till minst 5 miljarder kronor. 

Pernilla Nyrensten grundade Revolutionrace tillsammans med sin make Niclas 2013 hemma i garaget i Borås. 2017 sålde de 45 procent av bolaget till riskkapitalbolaget Altor som efter det ökat sitt ägande till 63 procent av aktiekapitalet.

I intervjun med DI gör Pernilla Nyrensten klart att hon kommer fortsätta som vd även efter börsnoteringen – och indikerar att hon gärna ser att bolaget blir något av en folkaktie:

"Sen hoppas jag förstås att stämmorna blir välbesökta och att folk intresserar sig hur det går för oss. Vi vill bli lika folkliga som Ikea", säger hon till DI.

Läs mer