Sök ikon

Oh Poké bygger ett imperium på pokébowls – nobbade riskkapitalet

Safuan Khan, Sihaam Masae och Shadlee Ismail, grundarna bakom Oh poké.

De hade fått en värdering på 100 miljoner och skulle precis signa med ett riskkapitalbolag. Då bestämde sig Oh poké-grundarna för att köra själva istället. Nu är målet att bygga en kedja i paritet med Espresso House.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Det började med fyra sushirestauranger. Men paret Sihaam Masae och Safuan Khan ville testa något nytt. 

Hawaiianska snabbmatstrenden pokébowls hade börjat göra sitt intåg Sverige och de hoppade på.

För fyra år sedan öppnade de restaurangen Foodmonster i Stadshagen i Stockholm. Den gick så bra att de sålde sushirestaurangerna för att öppna ytterligare en poké-restaurang i Älvsjö. 

Tanken var att fortsätta att driva det som ett litet familjeföretag, men Safuan Khans kusin Shadlee Ismail såg en helt annan potential. 

“Vi brukar alltid prata business på familjemiddagarna och jag har alltid tyckt att deras koncept går att skala upp, att det går att göra ett Espresso House av det”, säger han.

Han hade jobbat flera år inom finansbranschen i Stockholm och även drivit eget private banking-bolag. Våren 2019 bestämde han sig för att lämna finansindustrin för att tillsammans med Sihaam och Safuan starta Oh Poké Group.

Vuxit utifrån och in

Idag, knappt två år senare, har Oh poké 19 restauranger och växer kraftigt. Innan året är slut är målet att ha 30 restauranger. Förra året landade omsättningen på 40 miljoner kronor och resultatet på 3,5 miljoner. Under 2021 är målet att omsätta 100 miljoner kronor, med ett plusresultat. Bolaget satsar också på klimat och hållbarhet och mäter koldioxidutsläppen för varje rätt med hjälp av Klimato. De samarbetar också med tjänsten &Repeat för att återvinna matlådorna.  

Att poké fungerat så bra i Sverige tror Shadlee Ismail delvis har med sushi-trenden att göra. Poké är mer eller mindre sushi fast i en skål.

“Sushi har vuxit i över 15 år. Övergången till det här har därför inte varit så stor. Utöver det har vi bra råvaror och vi har automatiserat allt. Kunderna vet att de får maten på drygt en minut, det är som att gå till McDonalds men du får fräsch och nyttig mat”, säger Shadlee Ismail.

Bolaget har vuxit “utifrån och in”, vilket innebär att de först har etablerat sig på adresser i olika Stockholms-förorter. 

“Det var egentligen inte ett medvetet val från början, utan handlade om att hyrorna var billigare. Men vi lyckades etablera oss och sprida varumärket på ett billigt sätt”, säger Shadlee Ismail. 

Kommer från restaurangfamiljer

När bolaget snart öppnar i nya städer som Malmö, Helsingborg och Göteborg så blir det i city. Nu har de också en restaurang på Vasagatan i Stockholm. 

Grundarna kommer själva från restaurangfamiljer.

“Vi kommer alla från Malaysia ursprungligen. Pappa flyttade hit i början av 1980-talet och drev en thairestaurang mitt i city och även Safuans familj hade en liten restaurangkedja. Men det är en jobbig bransch och de gav upp vid finanskrisen”, säger Shadlee Ismail och fortsätter. 

“De är galet duktiga på att laga mat, men de visste inte hur de skulle skala upp. Vi tar med oss det vi har lärt oss från dem och lägger till sätt att skala upp och automatisera på”.

Idag har bolaget över 80 anställda och de har inte undgått riskkapitalbolagen.

“Det var några intressenter som kontaktade oss i våras. Vi klickade med ett riskkapitalbolag och höll på med en process hela sommaren”.

Oh poké-gänget jobbade dygnet runt för att bli klara med processen och samtidigt fortsätta öppna nya restauranger. 

“Men sista veckan när vi skulle skriva ett aktieägaravtal så hoppade vi av och tackade nej till allt. Vi började inse vilket bra koncept vi har och märkte att vi kunde göra det själva med vårt eget kassaflöde”, äger Shadlee Ismail.

Då hade bolaget åtta restauranger och nyemissionen skulle ha skett på en värdering på runt 100 miljoner kronor. 

Vad har varit svårast hittills?

“Vi är väldigt pedantiska och vill att allt ska vara perfekt. Den största utmaningen har varit att släppa den kontrollen och lita på att personalen fixar det. Idag har vi personalchefer, regionchefer och en marknadsföringsansvarig, allt sånt behövs för att bygga upp en kedja. Vi grundare försöker ha mer av ett helikopterperspektiv”, säger Shadlee Ismail.

Finns det någon risk att poké-trenden avtar?

“Det frågade riskkapitalisterna också. Den frågan fick Sushi Yama och alla stora sushikedjor för 15-20 år sedan. Men det här bara fortsätter växa och man kan göra massa olika konstellationer av pokébowls”. 

Läs mer